31 maj 2012

Ögat är själens spegel



Havet är lite oroligt idag
Efter två fantastiska dagar i Höganäs så är det dags att vända hemåt igen. Hem? Känner mig väldigt hemma här också så jag vänder hem till ett av mina hem. Go känsla. 
Sitter och tittar ut över ett upprört hav med måsar som seglar på luftkuddarna och en gardin som fladdrar i vinddraget. Det är ingen värme men det är ändå en känsla av värme. 

De två utbildningsdagarna, vilket jag funderar på kanske borde heta in-bildningsdagar, har gett mig massor, framför allt ett självcoachningsverktyg. När jag använde det första gången så var det verkligen en aha-upplevelse. Det kommer jag att använda fler gånger. 
Och så har jag sålt min första bok! Det kändes väldigt märkligt; att få frågan om att köpa min bok! 
Ögat är själens spegel
Vi skulle alla i gruppen, den här gången, hålla ett litet kort föredrag och jag fastnade för ögat och dess betydelse i kommunikation.

1995 blev jag kallad till en audition för att vara programledarkollega med  TV-profilen Ragnar Dahlberg i ”Café Norrköping”. Jag fick jobbet trots att jag aldrig tidigare jobbat med TV och än mindre direktsänd TV.
Jag blev skicka på kurs till Stockholm för att få en intensiv kurs hur att hantera en kamera på bästa sätt. Det var två intensiva dagar och jag lärde mig massor av bra saker. Bland annat hur jag skulle kunna få ut så mycket som möjligt av en intervju. Det handlade om att läsa av ögon hos den jag intervjuade. Jag fick lära mig massor av matnyttiga saker. 


Människan är den enda av primaterna som har ögonvitor. Det gör det lättare att se vart våra medmänniskor tittar och det fick jag lära mig att nyttja.
När en person tittar uppåt så letar person i bildminnet, hjärnan full av bildminnen.
När en person tittar åt sidan så letar personen minnen i hörseln, öronen och hörseln är den personens starkaste sinnet för att lagra minnen.
När en person tittar neråt så letar personen minnen i sina känslor, hjärtat är fullt av känslominnen.
Alltså kan jag ställa en fråga på rätt sätt som ger mig mer information personen utifrån dess svar. 
Bildminne: berätta hur det såg ut…
Hörselminne: berätta vad du hörde och vad den och den sa…
Känslominne: berätta hur det kändes när du…..

Vi pratar mycket om att vara närvarande när vi sitter i coachingsituationen och vi har mycket ögonkontakt, en kontakt som ibland kanske kan uppfattas som jobbigt för oss.
Blir det tröttande att titta en person i ögonen så fokusera på näsroten så ser det som att du tittar dem i ögonen. Det kan vara en vila för dig.

Ögonen ger massor av information och där tror jag vi kan koppla in intuitionen också.
Uttryck i ögonen, tårfyllda ögon, glädje, förtvivlan, sorg, trött, pigg, sjuk osv
Alla sinnesstämningar syns i våra ögon tydligare än någon annanstans. Ögon kan aldrig ljuga, det kan däremot munnen.
Vad säger min utövare EGENTLIGEN?


Jag förmedlar närvaro när jag lånar ut mina ögon till en annan person.
Ointresse, rädsla eller osäkerhet när jag tittar bort

Jag kan också uttryck maktövertag med ögonkontakt och vid frustration säger vi; titta på mig när jag pratar med dig! 
Att samtala med en person som har solglasögon på sig kan inge en osäkerhet. Jag frågar alltid om det är ok när jag behöver ha det t ex när jag sitter i solen och fikar och samtalar.

-       Pupillen vidgas när vi trivs och tycker om någon och dras samman när vi inte gillar det vi ser.

Man kan också utläsa olika personlighetskaraktärer i vårt irismönster.

Tillbaka till sommaren 1995 på sveriges television. Jag undrade länge vad det var som gjorde att Ragnar var så oerhört populär bland sin publik. Naturligtvis en duktig Tv-medarbetare men det fanns något mer där.  Efter ett tag kom jag på det; han gav alla 30 sekunder av ögonkontakt och då kunde världen runt honom rasa samman, han var bara där precis då hos den personen, full närvaro.

Besökte också, för många år sen, en föreläsning med Annika Dopping om kroppens sju självläkningssätt och där kommer ögonen först,
- Gråta för att läka ut sorg, kroppens bästa läkningsprocess
- Skratta för att läka ut lätt rädsla och genans
- Ilskna ljud för att läka ut vrede
- Svettas för att läka ut vrede (varm) eller rädsla (kall)
- Skaka för att läka ut djup skräck
- Gäspa för att läka ut fysisk och psykisk spänning

Till sist ett avsnitt ur min kommande bok och min reflektion här är hur det skulle vara om vi alla var utan ögon.

Såg på Oprah's show där hon mötte en kvinna som fått sitt ansikte sönderslitet av en chimpans och det var mycket prat om hennes nuvarande utseende. Kvinnan ville dölja sitt ansikte för att avstå från att skrämma människor och det enda folk ville var att få se hennes ansikte.
Om jag enbart fått lyssna till den här kvinnans röst utan att vet något om hennes utseende, vad hade hänt då?

Jag ser en trailer om människor som dejtar i totalt mörker och som bara kan få attraktion emellan sig genom att känna på varandra, lyssna, smaka och dofta sig till vem den andre är. Ögonen är satta ur spel och attraktion uppstår.
Det vill säga tills de får se personen ifråga. Vad händer då?

Jag lär känna människor genom att chatta via nätet, människor jag aldrig har träffat live eller ens pratat med i telefon och jag har ingen bild av dem. Antingen uppskattar jag dem eller också blir känslan något annat.
Jag lär känna människan utifrån vad den ger för bild av sig själv.
Tills jag en dag får ett foto skickad till mig. Vad händer då?

Tänk om vi alla lärde känna varandra utan att få uppleva ett fysiskt utseende, om vi alla vore blinda.
Att bara få uppleva människor med doft, hörsel, känsel och smak. Skulle vi då vara utan mobbning? Hur skulle vårt ideal "se" ut? Vi dömer och bedömer så otroligt mycket via det vi ser. Vem blir jag utan mina ögon? Vilka blir mina medmänniskor utan våra ögon?

Jag upplever så mycket när jag blundar och i min blundande värld är allt möjligt och genomförbart på nolltid. En sanning rakt igenom.
Om vi alla vore blinda och bara fick lära känna varandras energier, vad skulle hända då?
  
Jo, två korta saker till: Om du fick ett extra öga att fästa på kroppen var skulle du sätta det? Vuxna svarade, i en undersökning: i nacken. Barnen svarade: på pekfingret

Till sist; Vem är viktigast i ditt liv? Tveksam på svaret?
Ställ dig framför spegeln och låt ögonen berätta det för dig




1 kommentar:

  1. Jag skulle oxå sätta mitt extra öga på pekfingret! Haha!!
    TACK för en intressant blogg!
    Är mkt. NYFIKEN på din bok!

    Jag har ju hört dej mkt på radion
    och fått bilden av dej som liten, mörkt kort hår o mild på rösten!!
    Jag såg dej första 22/12 -11, när jag satt på bussen till Sthlm.
    Det var inte riktigt så!

    SvaraRadera