18 maj 2012

Process

Lääänge sen :-) 

"Det var länge sen jag plocka' några blommor...." sjunger min gamla barndomsidol Östen Warnebring (jodå! Kunde hela hans repertoir) och jag sjunger "Det var länge sen jag baka' några bullar..." men nu är det gjort. Blev helt enkelt sugen på att baka och fick till några smarriga bullar. Lite mysig känsla att få till de små konstverken, var och en ett unikum i utseende. 

Under många år var bakning förknippat med "förbjudet", "onödigt", "bortkastat" och "kalorier" så det var en liten mental seger att göra dom och idag med bara lust som sällskap. För mig ett ganska stort steg, något som släpper och ändå handlar det enbart om att baka bullar. Tänker på alla som blir itutade att det de gör är fel, farligt, ojuste, töntigt osv. Ord sätter sig som berg och ju fler gånger du får höra en sak ju starkare växer sig den "stenen" i din axelkorg. 
Det händer väldigt sällan nu, men det händer att jag plockar upp den där korgen och hänger den över axeln, går en bit, suckar och sen säger till mig själv: " - Du har gjort dig själv fri från det som tyngt dig, så ställ ifrån dig den där korgen!" Jag lyssnar, sätter ner den, tar ett djupt andetag och går vidare på lätta ben och passade på att baka en plåt med citronmuffins också. 

Ibland är det en lång process innan besluten tas och andra gånger går det snabbt. Allt handlar just om att låta processen jobba för och av sig själv, då blir det som allra bäst. Låta den vara utan att ställa frågor, bara lyssna, lyssna och lyssna och när det är klart ta beslutet. 
Inget är för övrigt ristat i sten och jag kan ändra mig hur många gånger som helst. 

Ett exempel på vad ett livshjul kan innehålla
Jag har fått prova på att fylla i ett livshjul och det var intressant och nyttigt. Det behövdes eftertanke och ärlighet inför mig själv. Dessutom skulle jag redovisa det för en kollega vilket gjorde att det var än viktigare att skriva det som var just för den dagen. Hjulet är i ständig process och vissa dagar är vissa av tårtbitarna viktigare och tar stor plats och andra gånger är det andra bitar som behöver gås igenom. 

En process är ett förlopp där något förändras och som hänger samman gentemot andra förlopp. När jag funderar över var i samhället och livet vi har processer så inser jag att det är inom det mesta; naturen, psykologiskt, fysiskt, inom kemin och matematiken, matlagning, sjukdomar, tillfrisknande, ålder osv.
Processen finns överallt och alltid och den behöver plats, tid och möjlighet att utvecklas. 

Det är lite som en bulle, från ett litet frö så går processen till att idag har färdig bullar på i mitt kök. 

Nosen frodas och är inne i en växtprocess :-) 

2 kommentarer:

  1. Liisa, vart har du tagit vägen!? Ssknar dej på din blogg!
    RMGävle.

    SvaraRadera