9 maj 2012

Regn

Vatten, vatten bara vanligt vatten
Vatten, vatten bara vanligt fruset vatten
Så fort det regnar en dag så börjar det gnällas i det svenska folkhemmet. Själv tycker jag det är fräscht, lite mysigt och nödvändigt. Det finns länder där man ständigt ber om att få regn och man tar till vara varje droppe. Utan regn ingen prunkande natur. Utan prunkande natur klart mycket svårare att leva.
Jag ser det som ett privilegium att leva i Sverige, vi har det hur bra som helst på många plan. Visst, mörkret kan vara lite tungt, men det har vi ju lärt oss att leva med. Andra lär sig att leva med andra natursvängningar. Det gäller att se vad fördelarna är.
Vi har dessutom en fantastisk natur i det här landet.

Minns när vi var till England och hälsade på kusinerna för många år sen och de tyckte absolut att vi skulle åka och bese Lake District. Jag frågade vad det var för speciellt med det och de berättade att det var flera sjöar som låg bredvid varandra, ett mästerverk i det engelska landskapet. Minns att jag tänkte; vadå flera sjöar bredvid varandra, det är väl inget unikt? Det har vi ju hemma överallt! Hemmablind, jo tack.

Vi fascineras över andra natursorter när vi reser runt, natur som är vardagsmat för de människor som lever mitt i det. Värt att tänka på en vända till och också att jag känner mig oerhört tacksam när jag får möjlighet att uppleva annan natur och andra kulturer.

Vi åker till Riga i helgen med Körkryssningen och första gången jag var där var också en aha-upplevelse. Så bra vi har det i Sverige på alla sätt! Det var mycket där som berörde mig och ändå stolta människor som bygger upp sin tillvaro och tar till vara kultur. Som vi alla gör.

"Tårar från himlen när änglarna gråter är tårar av glädje, tårar av hopp. Tårar från himlen, när regndroppar faller blir till en flod som bär kärlekens bud till dig."
Frank Ådahl

Så sant! Regnet visar oss på att hoppet om att fortsätta framåt finns, att vi kan fortsätta släcka törst, att naturen får fortsatt liv, att allting tvättas rent och att solen som sen följer kan fortsätta att ge växtprocessen än mer liv. Vatten, ursprunget till människans liv, utan vatten inget liv.

1 kommentar:

  1. Ja regn är BRA!!! Då får potatisen sitt. Likaså luktärtorna
    solrosorn och örtagården blir nöjd. Missnöje för regn förstår jag ej!
    RM Gävle

    SvaraRadera