16 maj 2012

Ask

Omger mig och mina drömmar med vackra askar

Min filosofiska och tänkande sida har just nu stor plats i min kropp och själ. Igår så ställde jag frågor inför min och vår framtid och då blir allt det jag vet finns där framme så nära och så verkligt.
Det är en sak att gå och drömma om något och en helt annan sak att verkligen ställa frågor, få svar och göra saker i riktning till det som jag drömmer om. Att leva i min dröm även nu tills den blir fysiskt verklig.

Det är lite pirrigt att slänga sig ut i konkreta frågor som hör till en dröm och också en känsla av lycka och glädje. Att skicka det där mailet som om vi drömmen redan är på plats.
Jag vet ju att det är så det fungerar, önska, släpp tanken och strunta i hur och för att släppa tanken så behöver jag ställa frågor och få svar. Svaret gör att jag kan tänka vidare åt ett annat håll, ett vidare håll, och den fråga jag bar på släpps och läggs i asken med besvarade frågor. Även om svaren dröjer så har jag ställt frågan och frågekrampen släpper.

Det är tre vackra askar med lock som är lätta att lyfta på och askarna rymmer hur mycket som helst och även om det enbart ligger ett fåtal saker i den så ser den välfylld ut. Den ändrar sig vartefter jag fyller på eller lyfter ur.
I den första lägger jag mina önskningar, de önskningar som jag har varit noga med att veta hur jag vill ha det.
I den andra har jag lagt de tankar som rör mina önskningar. Jag har vänt och vridit på dem ett par gånger så att jag kommer att fortsätta göra saker i den riktningen och så lägger jag dem i lådan för att slippa kramp.
I den tredje lägger jag mina hur när de väl har fallit in. Inga andra hur får plats där. Bara hur som jag kan säga till; aha! Det var den här vägen jag skulle gå! Härligt! Aldrig att jag lägger ner; Hm... jag undrar hur det här ska gå till?

Den viktigaste asken att titta i då och då är drömasken. Ibland kan jag hitta en annan ask som någon annan lagt där och som verkar intressant och visst, jag kan titta i den, men samtidigt så vill jag alltid gå tillbaka till min dröm. En del personer gör också allt för att tejpa igen min drömask men jag har minsann en väldigt bra sprättare. Tejpa ni så sprättar jag!
I coaching får jag lära mig att alltid titta på drömmålet först och verkligen se vad det är och att sen med jämna mellanrum gå tillbaka till det målet och se var det jag gör just nu har för koppling till mitt drömmål. Effektivt och målfokuserande.

Ordet ask; dels är det ett träd med rötter som alltid lever för sin dröm, nämligen att alltid växa vidare och ge ny grönska och bli större och vackrare för varje år som går.


Dels ask på engelska; fråga! Just det, jag frågar om min dröm och gör den till min verklighet. Coolt!




Aska; ur askan reser sig alltid nya drömmar.

Drömmen är odödlig! Ur askan, som Fågel Fenix, uppstår drömmen på nytt
om och om igen och alltid i ny och frisk gestalt
Precis så här är det! 



1 kommentar:

  1. Ja du Lisa du är en härlig människa, det skulle vara trevligt att träffa dej!! Det är MIN DRÖM! Kanske vi ses på körkryssningen till Island.
    Pussa på Medea.
    RM Gävle

    SvaraRadera