9 augusti 2011

Leva som vi önskar

Jag läser om människor som blir förtvivlade och mår dåligt över allt det hemska som händer runtomkring i världen. Jag läser också och hör vad som händer men jag gör det helt kort och så vänder jag blicken mot det goda och lägger fokus på det. Att hjälpa på det sätt jag kan och framför allt att fortsätta att berätta, och framför allt själv vara, om det jag själv upplever; att det går att vända det onda med att vara god.
Det har aldrig handlat om att fly undan och avstå från att se vad som händer, det handlar om att fokusera på det som är bra och låta det växa och ta över även om det tid, och det tar den tid det ska ta.

De här tankarna har jag ofta och jag hoppas att den energi jag skickar ut med mina tankar om det goda landar hos någon som sen i sin tur fortsätter det goda tänkandet, för när ringarna har spridit sig så kommer dom så småningom att ha ringat in oss alla.
Jag kommer aldrig att ge upp och jag vet att det finns många med mig. Sen är metoderna olika för att nå samma mål.

Det viktigaste är att vi gör det med öppet, kärleksfullt och ärligt hjärta, då kan det bara bli rätt.

Jag hör människor säga: "Tänk så han/hon beter sig"... "sådär skulle jag aldrig göra"... "hur kan hon/han säga och göra så" .. osv
När vi lägger vårt fokus på att förfasas över vad andra har för sig, och nu tänker jag i vår närmsta sfär, så blir det dom tankarna som får vår energi och fylls på och vi fortsätter säga: "ja, visst är det förskräckligt" ... osv
Vi är själva indragna i den negativa energin och den växer sig starkare och starkare och ju mer vi grottar ner oss i vad andra sysslar med och tycker och tänker ju mer släpper vi fokus på oss själva.

Att se hur andra väljer att tänka, tycka och uppträda är självklart att vi gör och när jag tittar på människor som jag tycker "beter" sig, vilket jag för övrigt blir bättre och bättre på att avstå ifrån, så tänker jag: " och hur agerar jag vid ett sånt här tillfälle? Vad tänker jag och vad säger jag? "
Jag är envis i min vilja att tänka gott och jag gör det hela tiden och människor får som sagt tycka och tänka vad dom vill .
Jag går återigen till dom stora förebilderna Gandhi, Jesus, Dalailama med flera och se på hur dom har gjort och tänkt och varje gång lär jag mig något nytt.

Om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom (Jesus)

Du är vad du tänker (Gandhi)

Detta enkla är min religion: Det behövs inga tempel, det behövs ingen komplicerad filosofi. Vår egen hjärna, vårt eget hjärta är vårt tempel vänligheten är filosofin. (Dalai Lama)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar