26 augusti 2011

Det händer när det ska


Det händer mycket just nu och det rent känslomässigt och jag tror att jag kan tackla det som komma skall på ett lite bättre sätt när jag tänker tanken, låter tårarna rinna och pratar om det. Att stoppa undan sorg är inget jag förespråkar även om jag tror på den positiva tanken. Sorg kommer vi alla att få uppleva på något sätt och jag tror på att uppleva den, låta den vara där och sen välja väg.
Jag har en vovve som börjar bli gammal och hennes kropp trött och det är ett stort beslut som ska tas vartefter. Nu har jag i alla fall bokat en tid hos veterinären för en koll av henne. Har dragit lite på att ringa men för hennes skull så kände jag att det bara var att göra.
Vet ju ännu inget om utgången efter det besöket och det blir som det ska bli och att hon försvinner ifrån jordelivet förr eller senare är ju oundvikligt. Kan bara göra det bästa av tiden fram dit. Och ja, hon lever ju fortfarande! :-)

Så ska också ett av mina största beslut angående mig själv sättas i sjön i mitten av september och det tar också energi, absolut ingen sorg, men jag ger det många tankar och energi och det är något jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning.

Att välja dag för att ta vissa beslut är verkligen både och. Jag har ett fast datum som närmar sig vilket gör att det blir mycket fokus på den dagen och jag känner själv att jag tappar lite av nu-känslan och det är ok det också. Jag är medveten och lever på och jag fokuserar.

Livet är glädje och sorg, hand i hand och det är hur jag tar det i dom känslomässiga situationer jag hamnar i som räknas, i alla fall för mig. Dessutom så vet jag att jag inget kan förvänta mig, jag har ju absolut ingen aning om hur det kommer att bli. Jag vet ATT det blir men ingen aning om hur och vad och det är egentligen rätt skönt. Det enda jag "vet" är det jag hör andra människor berätta om sin erfarenheter av samma sorts händelse. Det är skönt att få höra andra berätta och jag vet ju att allt som någon annan människa har gjort eller gått igenom före mig kan jag också göra och i det är en sann styrka.

3 kommentarer:

  1. Ett jättefint inlägg om sånt som är svårt och sånt som egentligen bara är bra och positivt för en själv, men som ändå kräver mycket av ens inre tankar.
    Att vovven är gammal och trött är ett sorgligt faktum för er och där ska stora beslut tas. Tänker på er, när den dagen kommer...

    Jag vet att du vill det du står i begrepp att göra och också här finns du i mina tankar, förstås.

    Egentligen är allt precis som vanligt...

    Var rädd om dig.

    Kram M

    SvaraRadera
  2. Fäller en tår när jag läser om C och beslutet som kanske måste tas.....hon e ju den hund som stått mitt hjärta närmast i livet.

    Kram Piga

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att ta beslut och ta farväl av våra kära husdjur. Vi hade det förra året med äldsta dotterna grand danois som blev sjuk i ryggen. Han hade ju bott hos oss länge också. Jag saknar honom så mycket, men också känns det som han finns kvar på något sätt. Han var så väldigt "själslig", iaf med mej. Tänker på dej och ditt beslut. Kram!

    SvaraRadera