16 augusti 2011

Det bästa


Jag bor i stugan just nu och jag slås av hur annorlunda livet här ute är. Jag lever mycket mer efter naturens lagar och när det är mörkt så är det dags att sussa och jag vaknar alltid så där lagom tidigt på morgnarna. Att se kunna öppna dörren, kliva ut på förstukvisten och insupa dagens luft och där se vad det är för väder är guld. Sen vidare in till köket, koka lite vatten, ge vovven mat, kanske tända en brasa för att få bort lite fukt och sen ta det lugnt och njuta av varje stund. Kanske måla lite, laga lite mat, plocka lite, gå en fixarrunda i trädgården eller skriva.

Skrivandet är så enkelt här ute, det finns liksom inget som stör och det enda jag har är tid och skrivandet kommer till mig lite då och då och jag det är gott att veta att boken blir klar när den ska vara klar och det känns gott.

Jag tar del av världen utanför genom radion och genom datorn och jag saknar inget what so ever från TV:n. Märkligt vad lätt det var att släppa den. Förstår också hur det låser upp och hur lätt det är att bli sittande. TV är helt ok och ett bra sällskap men jag väljer mycket hellre radion för då kan jag göra saker samtidigt. Dessutom finns det massor av bra program att lyssna till.

Intet är som väntans tider skaldade Karlfeldt en gång och den mening är så fylld av nån sorts sanning. Att vänta på händelser och upplevelser är något alldeles speciellt och det gäller att leva NU även om längtan till att det som ska komma ska skynda sig på. Tror det är viktigt också att fortsätta leva livet för när väntans tid är över så är det ju ändå som vanligt och livet travar vidare.

Det är enkelt att filosofera och fundera när lugnet omsluter mig och jag kan mer och mer förstå att personer som vill skriva, både musik och text, "går undan" från det vanliga livet, det blir som att vara i en skön bubbla. Och närhelst jag vill så tar jag bilen och åker in till stan för att trivas med att handla lite för att sen återigen njuta av lugnet när jag landar här.

Jag har det bästa av två världar just nu :-)

1 kommentar:

  1. Ett härligt och varmt inlägg som handlar om något så alldagligt som att "bara vara".

    Kram M

    SvaraRadera