30 april 2012

Valborg

Våren är här, det säger både naturen och almanackan. Det är dags att bränna gammalt skräp och göra plats för det nya. Jag minns att jag som barn tyckte det var konstigt att man brände av stora fält för att det skulle komma nya friska grödor, tänkte att eld förstör ju allt och allt dör. Idag förstår jag meningen med det och ser att elden är en stor tillgång i naturens tillfrisknande.

Jag har alltid varit fascinerad av eld. Som barn lekte jag gärna med stearinljusen, till mammas förtvivlan, och tyckte om att "lacka" serietidningsbilder med stearin. Det var ett otroligt pillgöra och alltid gick de små avtrycken sönder, men skoj var det.
Lika härligt tycker jag det är att elda i tunna ute vid stugan, att få peta i mer och mer skräp och se hur elden tar sig. Precis som att elda i kaminen där eller i kakelugnen här hemma.
Det är något fantastiskt rofyllt över eld samtidigt som den är oerhört skrämmande för den lever sitt egna liv och tar vilka vägar den själv vill.
Vinden är dess bäste vän och blir samtidigt människans värste fiende.


Det mest udda eldningsögonblicket i mitt liv så här långt var när vi eldade upp en gammal soffa, häpp!

Vet att vilda djur har en tendens att vilja springa tillbaka genom elden när det brinner i skogen och det är ju smart tänkt för då har den redan passerat. Problemet är bara precis när de ska igenom eldhavet, en del lyckas andra försvinner.

Jag har fått äran att få vårtala ikväll i Östra Ryd och dagen ägnar jag åt att fila på det och att ta en tur till stugan. Känner mig lite sliten idag efter en mycket härlig dag igår med välgörenhetskonserten. Vilka fantastiska begåvningar det finns i den här staden och jag fick sitta och lyssna igår och jag njöt något alldeles. Dessutom fick vi en en bra slant att skänka till de lettiska barnens sommarläger. Pengarna kommer väl till pass.

Ett par meningar ur kvällens tal:
Det har gjorts undersökningar som visar att människor som får minst fyra fysiska kramar om dagen mår bättre och lever längre än de som blir utan. Fyra små kramar per dag kan alltså förlänga både ditt och andras liv.
Kramen välkomnar oss hem, den gör det lättare att skiljas åt. Den fungerar överallt och på alla språk. Kramar behöver ingen utrustning, reservdelar eller batterier.


Vet du hur många blomblad en vitsippa har? Har du gett dig själv tid att titta efter? 


Trevlig Valborg!

1 kommentar:

  1. Underbart att vintern rasat ut...
    Vilken vacker vitsipps backe du fångat in! Hur många blomblad...bra fråga... jag tror alltid på sex!
    Kramar det är underbart - precis som en rottisvalp - människor skulle kramas mer!!
    Har du hört om mannen som ska cykla på en enhjuling fr. Nordkap till Ystad. Start juni. Han ska stanna i var stad på vägen ner och ge o ta kramar. Han vill tro på ett mindre rått samhälle.....
    Hoppas du håller Medea borta fr alla smällare ikväll, hoppas hon får en skön kväll.
    LYCKA TILL MED VÅRTALET. Du är så duktig Lisa.

    Trevlig Valborg
    RM Gävle

    SvaraRadera