11 april 2012

Det kliar


När tröttheten tar plats i kropp och sinne så blir alla tankar om att vilja förändra än större, så känns det i alla fall. Det känns som att alla mina sinnen blir mer öppna och ligger liksom utanpå och drar till sig allt och lite till som har att göra med de tankar som handlar om den där längtan. Lite som att det kliar utanpå kroppen, en sorts rastlöshet mitt i alla trötthet.
Det är annat när det går för runt och allt travar på i den vardagliga lunken och nöjdheten sätter in, då är den här kli-känslan långt bort och det är väl smart uttänkt. Där du är nöjd, där mår du som bäst och när det är dags för förändring för att må bäst så kliar det.

När det kliar så kan man riva sig till vansinne om inget görs och kliandet blir bara värre och värre. En förändring bör till för att få stopp på det; en salva, motion, omfokusering och så vidare. Och när åtgärder är tagna så försvinner kliandet och övergår i ett lugn, ett välkommet lugn. Och det går att hålla kliandet ifrån sig, bara jag vet hur jag ska göra så funkar det.
Det finns få saker som kan ta över mitt sinne som när det kliar, det är så svårt att undvika att fokusera på det. Hela kroppen går i spinn och hjärnan hänger på. Försök att tänka bort kli, lyckas du, grattis!
Det är lika bökigt att tänka bort det mentala kilandet, det vill så gärna finnas där och gnaga och klia och klia och gnaga ända tills jag har vett nog att göra något åt det och det behövs konkreta handlingar, inga mentala tankar utan konkreta handlingar.
Då först upphör kliandet och jag kan fokusera på annat.

Funderar en sväng till och tänker att det kanske är möjligt att tänka bort kliandet om jag går in stenhårt för det jag gör just nu och låter det ta all min energi och mitt fokus. Då gäller det verkligen att hålla på och trycka undan kliandet minut för minut.
Och när det dyker upp så kan jag lindra det för stunden genom att prata om det eller enbart tänka på det och sedan gå in i det som just nu tar all min tid och fokus. Då blockerar jag det.

Att klia som svar på klåda är en reflex hos människan för att få bort insekter och andra parasiter, rensa bort smuts eller förbättra blodcirkulationen. Överdrivet kliande kan skada huden.
Kliande kan också användas för att tillfredsställa behovet av beröring. Människor kan till exempel klia varandra i nacken för njutningens skull.

Wikipedia

En reflex att få bort det som irriterar och förbättra blodcirkulationen. Att byta fokus och göra en handling åt ett nytt håll.
Överdrivet kliande kan skada huden. Stannar jag kvar i det som kliar utan att gå åt ett annat håll så är det skadligt.
För njutningens skull. Den där lusten och längtan till att göra en förändring där gräset verkligen är grönare på andra sidan.

Just nu kliar det ganska rejält.

1 kommentar:

  1. Är du I behov att ha det grönaste gräset?
    Pussa på nosen!
    R-M Gävle

    SvaraRadera