2 juni 2011

Förändring


Jag har slutat diskutera och ägnar mig istället helt åt samtal och diskurser.
I en diskussion så bör man komma fram till vad som är rätt eller fel och för mig är det ointressant eftersom vi alla har vår egen verklighet. Vem har då rätt eller fel? Ingen eller alla beroende på hur man ser på saken.
Däremot så deltar jag gärna i samtal oavsett vad det rör sig om. Jag lär mig massor av att lyssna till andra människors funderingar, ställningstagaden och åsikter. Det för mig framåt i mina egna tankar och funderingar och jag kan fritt tänka och välja det som känns bra.
Jag har också slutat att säga till människor att; där får du allt ta och tänka om! Alla får tänka och tycka det dom vill och min önskan är enbart att önskar dom allt gott. Att göra gott för sig själv och sin omgivning i och med hur dom tänker och förhoppningsvis lever efter.

Jag tycker om att få höra nya vinklar på det jag själv har som ståndpunkt och jag lyssnar både till den som avstår från att gå åt samma håll som jag och till den som fyller på och snabbt ger mig en vidgad tanke. Den förste får mig att stå fast och vara tydlig i mina tankar och den andre bekräftar och ger mig möjlighet att utvecklas än mer i det jag tänker och tycker.
Alla förändringar är bra och vi som människor förändras hela tiden och jag menar verkligen hela tiden.
Alla nya dagliga intryck gör mig till en människa med ny kunskap, insikter och erfarenheter så den jag var igår är borta och idag är jag en ny person.

Allt ändras, inget är som det alltid har varit, alla ändras, ingen förblir den samme.
Dom unga blir gamla och mysterier avslöjas för det är vad tiden gör; ingen och inget förblir oföränderligt.
Det finns få saker i livet som vi kan vara säkra på förutom att regnet kommer från molnen, solen lyser upp himlen och fåglarna flyger. Vinter blir vår, ett krossat hjärta blir helt även om det tar tid och ingen och inget förblir oföränderligt

(Sången "Everything must change", som jag fritt översatt, skriven av B. Ighner)

I min värld är alla förändringar av godo oavsett hur dom ser ut när dom kommer till mig. Dom säger mig ju att det finns andra och nya vägar att gå och jag är villig att prova. Förändringar är inget farligt, absolut inget farligt. Däremot kan jag känna att det är "farligt" att avstå att förändra.
Tänker på naturen som förändras hela tiden, aldrig att den tvekar inför förändring, den gör det den ska och vi som ser den förändras älskar det oavsett årstid.
Vi förändras hela tiden och det finns en vandringsmyt som säger att alla celler i våra kroppar byts ut var sjunde år och oavsett om det är sant eller är en skröna så finns tanken där att vi förändras hela tiden.

Det finns få saker i livet som vi kan vara säkra på förutom att regnet kommer från molnen, solen lyser upp himlen och fåglarna flyger. Vinter blir vår, ett krossat hjärta blir helt även om det tar tid och ingen och inget förblir oföränderligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar