31 maj 2011

Respekt


"Du måste förtjäna respekt", den frasen hör jag ganska ofta när det pratas om respekt. Jag slår upp ordet och det står:
"Respekt betecknar i vardagligt tal aktning eller vördnad för en person. Mer konkret innebär detta att man värdesätter en persons egenskaper. Respekt kan även kännas och visas för abstrakta ting, som en nation eller religion."

Förtjäna respekt... Jag förstår absolut innebörden av det och jag förstår att det är värdefullt; jag gör något för någon och visar att den personen är lika mycket värd som jag och visar att det jag vill att du ska göra för mig det gör jag för dig.
Att acceptera är också att respektera, t ex en religion; jag kan välja en helt annan religion än min vän men jag respekterar hennes val och accepterar att hon väljer som hon gör och i det känner jag att jag verkligen respekterar henne. Likadant när folk gör val i sina liv som jag skulle ha valt på ett annat sätt; jag accepterar att hon gör sina val och i det respekterar jag henne. Och likadant åt andra hållet; jag respekterar dom val hon gör och accepterar då henne.
Respekt och acceptans. Tror faktiskt att acceptansen är det svåraste att göra, att säga att saker och ting är ok med hela hjärtat även om jag skulle vilja att personen väljer annat för sitt bästas skull. Men jag har inget att säga till om där, jag kan bara acceptera och finnas där och samtala och respektera.

"Du måste förtjäna respekt"... Vad händer när jag väljer att respektera utan att den är förtjänad? Att visa någon respekt som uppför sig illa mot mig eller mot andra....? Kan jag genom min handling få personen att visa respekt och själv inse att den handlat orätt? Att personen inser att känslan inombords är så skön när den visar respekt för andra. När jag visar respekt för andra så visar jag det också inför mig själv. Att jag är villig att dela ett ansvar och vilja ingå i ett sammanhang där vi alla delar lika. Att värdesätta det som andra bjuder in till och värdesätta det jag kan bidra med.
Jag tror också att människor som märker att dom blir respekterade antingen inte klarar av det eftersom dom avstår att respektera sig själv och då flyr ifrån sammanhanget eller också ser dom och kommer till insikt.

Att visa respekt för andra bygger upp mig själv. Jag kan med god känsla gå genom livet och vara en hjälpande hand och stöttare och det gör att andra vill och kan vara i min närhet. En person som visar respekt för sig själv är styrka.

Det finns många stora män och kvinnor inom historien som har visat andra respekt utan att först bli respekterade och jag har nämnt dom tidigare; Ghandi, Jesus, Martin Luther King mfl. Dom respekterade sig själv först och människor fick se det med sina egna ögon och utifrån det bestämma sig själva för om dom ville följa exempel eller avstå. Människor som visade kärlek och respekt utan att vilja ha något tillbaka och som genom att enbart leva som dom lärde fick människor i århundraden efteråt att reflektera över deras liv.

Respekt = kärlek

2 kommentarer:

  1. I am really delighted to read this weblog posts which carries plenty
    of helpful information, thanks for providing such information.

    Visit my page Tv Video Productions Company Toronto

    SvaraRadera
  2. Quality content is the important to interest the users to visit the web page, that's what this site is providing.


    Here is my web page ... Digital Content Company Vancouver

    SvaraRadera