19 maj 2011

Fritt fall



Det gäller att hänga med medan livet pågår...
Ibland känner jag som att livet själv styr och jag bara hänger på istället för att jag har kommandot och får till det liv jag önskar mest. Fast jag vet ju att jag har det liv jag har önskat mig och jag ler när jag tänker på att min beställning har gått fram och blivit levererad till fullo. Kan ju bli lite mycket av det goda ibland så jag får väl tänka efter när jag i fortsättningen önskar mig saker... Detta sagt med glimten i ögat, kära universum :-)

Jag skulle kunna sitta i flera dagar och bara iaktta människor, se hur dom väljer att leva, se vilka prioriteringar dom gör, se dom må som allra bäst, se dom fundera över livet och se dom stressa förbi med en tom blick på väg till nästa och nästa. Ingen människa, tror jag, blir lycklig av att leva med en tom stressad blick utan tillfredsställelse, en blick som är djupt förankrad i kroppen.
Får en tankeassociation till Magnus Härenstams "Verkmästaren i magen", en figur som jobbar och sliter för att mannen som huserar honom ska klara av allt som händer och som tar hand om allt "elände" som kommer ner i magen. Det slutar med att verkmästaren tar och pyser ut genom personalutgången för att han inte orkar längre. Mannens inre hjälpreda har gett upp och överger kroppen vilket resulterar i att den rasar ihop.
Min själ och ande har en kropp att husera i och dom finns där alltid och tar emot alla intryck som kommer till kroppen. Det är klart att dom också reagerar och blir färgade av det som kommer in och för allt för att hålla kroppen på rätt köl. Till slut tar det stopp och kroppen slutar fungera för att själ och ande har jobbat ihjäl sig och är slitna och uttröttade.

Det är så många saker i mitt liv som är så grymt beroende av min mentala hälsa, det mentala som går hand i hand med själ och ande (treenigheten.... ? ) och jag, och många med mig, vet att det är så idag och därför tror jag också att det har blivit ett sådant uppsving vad det gäller böcker i "må-bra-ta-han-dom-dig-själv-hjälp-till-självhjälp"- kategorin och då handlar det om den mentala biten.
När jag har koll på min treenighet så löser sig allt annat också och det känns ju ganska naturligt att vi idag mår så dåligt som vi gör på insidan för så här långt har det varit ytan och prestationerna som räknats om du ska vara en "bra" och accepterad människa.

Själen, anden och hjärnan behöver få god input och när kroppen gör bra saker så sker det automatiskt och det blir en omvänd effekt också, när själ, ande och hjärna gör bra saker så mår kroppen automatiskt bättre.
Så då blir ju valet, återigen, enkelt: må bra :-) Lagen om attraktion finns alltid där och gör sitt jobb och så är det upp till mig att göra mitt jobb genom att lita på att den gör sitt och falla fritt...

1 kommentar:

  1. För ett tag sen skrev du: "Kristendomen har tagit en hednisk högtid och gjort den till sin.... igen.... Inget fel alls, bara intressant.... i min värld......"

    Och visst är det intressant att du har "lånat" kristendomens "treenighet" och gjort den till din och applicerar det på LOA.

    DET tycker jag är intressant och dessutom spännande! ;-)

    Kram M

    SvaraRadera