21 juni 2011

Förväntningar



Mina dagar just nu är underbara stunder av tidlöshet i naturens och kärlekens närhet. Jag har med tiden förstått att mitt behov för att må bra har ändrats och idag är det just det jag upplever just nu som är det jag vill vara i. Tiden har upphört och inget kan störa mig. Jo, ibland ringer min telefon och jag får förfrågningar om jobb och det är som att strypa tillförseln av tidlöshet för en stund. Känns som att jag under en period lätt skulle kunna "försvinna" och vara i mitt. Tills jag vill något annat, tills jag får ett behov av tid igen och tills det jag har just nu har nått en förändring.

Den här sommaren innebär nya saker för mig eftersom vi hyrt vårt sommarhus som vi pysslar om stortrivs i. Jag hör många som har stora önskemål om att resa och planerar sina lediga dagar in i minsta detalj medan jag är så nöjd och tacksam över det stilla liv jag har.
Önskemål förresten, är det kanske ännu mer förväntningar?
Förväntningar som vi hoppas kommer att införlivas och blir det på något annat sätt så sätter besvikelsen in.
Förväntan, att för- vänta på något som ska komma.
Ofta förknippat med glädje när vi tänker på en efterlängtad bra händelse.
Någon har sagt att förväntan är ”en av de mogna sätten att hantera verklig stress”… kanske det….

Jag tror på målbilden när jag slänger iväg min önskning och med fokus på den utan att förvänta mig något så blir den till det allra bästa. Låter lite som att det krockar, att önska mig något och sen avstå från att förvänta mig men det är just det som är grejen för när jag kommer fram till min målbild så är jag tacksam för hur den ser ut just då.
Saker och ting har ju förändrats under tidsresan dit och utan förväntningar så blir mitt mål precis det det ska bli just den dagen, och jag är glad och lycklig för det som presenteras för mig.

Jag har slutat att förväntat mig saker och en viss utgång av en framtida händelse och det gör i förlängningen att jag också slutat att bli besviken oavsett vad som händer. Samma sak med förväntningar som jag tidigare ställt på mina medmänniskor. Människor gör bara det dom själva vill och jag kan aldrig förvänta mig något i gengäld om jag gör något för en annan människa. Jag kan bara göra för att jag vill göra utan att förvänta mig något tillbaka.

Att ge kravlöst är att få kravlöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar