22 juni 2011

Vatten


Vatten är en sak som jag har tagit för givet, det ska bara finnas där när jag lyfter på kranen och det ska vara kallt eller varmt vilket jag för stunden önskar och det ska vara gott att dricka. När jag känner mig smutsig så tar jag för givet att jag har rinnande vatten och jag kan duscha hur länge som helst.

Det fina sommarhuset som vi har hyrt har fått mig att tänka till angående självklarheten med vatten. Där finns inget rinnande vatten indraget och det vatten som vi använder till att diska, vattna och tvätta oss i kommer från en brunn som ingen vet om vattnet där är tjänligt så vi avstår att dricka. Tjänligt förresten, hur många procent av världens befolkning är så noga med att veta om vattnet är tjänligt eller inte? Och hur många har samma "tjänlighetsgrader" som vi här?
Som barn fick jag ju lära mig att "lite skit rensar magen" och det ligger en hel del i det.

Varje gång jag vill dricka vatten så får jag lyfta på locket till hinken och ta en skopa därur och jag är sparsam, inget får gå till spillo. Varje gång jag ska diska så hämtar jag vatten ute på gården, värmer upp det i vedspisen (fantastisk spis för övrigt) och så diskar jag snålt i balja vartefter jag sköljer med ljummet vatten också i balja.
Varje gång jag ska duscha så får jag göra det utomhus med hjälp av trädgårdsslangen med ett duschmunstycke och en hink med uppvärmt vatten, går alldeles utmärkt och jag snålar med vattnet för att få det att räcka så länge som möjligt.
Torrdass har vi, så inget vatten där heller.
Färskt regnvatten tas till vara och används även det som tvättvatten.

Allting tar längre tid och tarvar planering för att det ska bli så bra som möjligt och det fungerar hur bra som helst.

När jag nu kom hem till lägenheten så drog jag på vattnet för att tvätta penslar och känner direkt att det är ett oerhört slöseri att låta vattnet stå och rinna för det försvinner ju bara bort i ingenstans till ingen nytta. Oanvänt vatten direkt ner i slasken, slöseri.
Är tacksam för att jag från och med nu kommer att tänka på och se vattnet som något mycket dyrbart och som det finns en begränsad mängd av. Jag är priviligierad att få leva här i Norden och ha obegränsad tillgång till sötvatten mitt i civilisationen.

71% av ytan är täckt av vatten varav 3% (!) är sötvatten, 3 %!
70% av sötvattnet används dessutom av jordbruket... Och hur många miljarder människor är vi på jorden just nu, människor med samma behov av minst 2 liter vatten om dagen för att våra kroppar ska fungera??

Vatten, en självklarhet eller....?

1 kommentar:

  1. Tack för intressant läsning!
    Jag har själv bloggat om just vatten och att vi är många som tar rent vatten i kranen för givet. Det dök upp i mina tankar i och med parasiten som tydligen befann sig i vattnet här uppe.

    Jag är massor med tacksam för att vi nu har rent i vatten i rören // Petra

    SvaraRadera