26 februari 2011

Hemligheten


Det går att förändra den här världen vi lever i, det skulle verkligen fungera att få den till en planet där vi alla har samma förutsättningar, där vi alla tänker, säger och gör goda saker och handlingar för och till varandra.
Jag förstår att man kallar boken "The Secret" för just "Hemligheten" för det är just i dom tankarna som hemligheten ligger.
Har precis läst ut boken "Den förlorade symbolen" och i slutet av boken så finns ett par kapitel som jag idag har funderat över, tar till mig och fyller på i dom tankar jag vill ska vara min ledstjärna. Det handlar också om "hemligheten", hemligheten att låta alla veta att "vi kommer att kunna forma verkligheten istället för att bra reagera på den. Och om tankar påverkar världen måste vi vara väldigt försiktiga med HUR vi tänker. Destruktiva tankar är också verksamma och vi vet alla att det är mycket enklare än att förstöra än det är att skapa."

Jag kan förstå tanken med att vi alla behöver få del av den hemligheten när vi är mogna för den och när vi är mogna att ta emot den så kommer vi att se och förstå den. Jag kan också förstå att det gäller att ha lite koll på sin självinsikt, veta hur och vad jag tänker och vara stark i mig själv så jag kan ta emot och förvalta, om jag vill, det hemligheten erbjuder. Det ligger oerhört mycket kraft i veta och vilja förändra världen genom att påverkar den med tankens kraft. Och nu är det ingen hemlighet längre. "Det är vetenskapligt bevisat att det mänskliga tänkandets kraft växer exponentiellt med det antal personer som deltar samma tanke. Två huvuden är klokare än ett och ändå är två huvuden inte dubbelt så kloka utan många gånger klokare mm Hjärnkraft är ett bra uttryck jag gärna använder.

Vi får alla tro det vi vill tro oavsett om vi behöver ha bevis för det som läggs fram eller ej och vi kommer alla att till tidens slut tro helt olika även när vi tror på samma sak. En del av oss behöver bevis, andra får det presenterat, funderar runt och tar in det som känns bra och släpper resten. Alltså skapar vi alla vår egna tro att leva efter o den här dimensionen, på den här jorden.
Inget är rätt eller fel, vi tror helt enkelt.
Sen ser jag själv att jag gärna i samtal med andra "troende", vill berätta om mitt sätt att se på saken och det utan att övertyga någon enda person mer än mig själv. I samtal med andra om deras "tro" så växer och förändras min "tro" till att bli den bästa för mig.

För mig är det ingen utopi att hoppas att vi alla en gång kommer att leva tillsammans i fred och frid. Det kommer att ske när vi alla låter dom positiva tankarna, känslorna och handlingarna vara ledstjärnan. Och jag tror att vi kommer dit när vi alla inser att vi är lika värdefulla som den gud som skapat oss och just nu så känns det bra för mig att tro att han skapat oss till sin mentala avbild och att han väntar på att vi alla ska förstå det. "Gud är högst verklig – en mental energi som genomsyrar allting och vi som människor har skapats till DEN avbilden."
Gud är energi, allting är energi, vi är energi och då också gud. Vilken enorm tankekraft i det!

"Föreställningen om universellt medvetande är inte ett övernaturligt new age-begrepp det är konkret vetenskaplig verklighet. Och kan man tämja det finns det en möjlighet att förändra vår värld."


Sen dyker tanken upp; vill vi förändra vår värld? Vågar vi prova? Orkar vi ge det ett försök?
Jag vet att jag vill, vågar och orkar...

1 kommentar:

  1. Hemligheter når tyvärr inte alla - det är det som är vitsen med hemligheter. I detta fall bör hemligheten blottas för alla som vill höra!

    SvaraRadera