11 januari 2011

Innersta längtan

Kanske en dröm som väntar på att bli verklighet...?


Låt människor göra det dom vill och låt dom vara!! Ägna dig istället åt det som känns roligt och som är bra för dig själv.

Idag har jag hamnat i någon sorts frustration över att människor lägger sig i varandras liv och talar om för andra hur dom ska göra och det med stora pekpinnar som gör ont när dom petar i själar och känslor.
Att jag får min puls att gå upp beror ju också på att jag läser om människor som beter sig mot varandra som svin (inget ont om svinen dock) och allt snappar jag upp på nätet. Jag blir så vansinnigt trött och känner mer och mer hur jag förflyttas utanför det här "normala samhället" och önskar mig något helt annat. Och jag flyttar mig frivilligt!

Jag har sagt det förr att det skulle vara så skönt att leva utan all dålig input och den enda person som kan göra något åt det är jag själv. Återigen, jag själv... Det där huset vid havet där jag och min kärlek kan ägna oss åt natur, djur, mat, böcker och kärlek kommer närmare och närmare för varje minut. Vårt hus kommer när det ska och till dess får jag själv välja hur min tillvaro ska se ut och jag väljer för att jag KAN välja.
Selektivt TV-tittande, inget surfande in på negativa sidor på nätet, inga dåliga energivibbar från kommentarer på FB som gör mig ännu mer oförstående vad vi som mänsklighet håller på med och vad vi prioriterar i våra liv.
Jag låter människor vara och dom får göra precis vad dom vill utan att jag lägger mig i. Vill dom fråga mig om något så absolut vill jag svara hur jag ser på saker och ting och jag förespråkar verkligen dom goda samtalen.

En del säger att det var bättre förr och baske mig om jag just nu är benägen att hålla med om det för det här tekniksamhället vi lever i kan ju aldrig vara sunt för oss. Jo, det finns bra sidor med det också men dom framstår som mycket små i allt negativt brus....

Jag ser mig mer och mer i utkanten av det här samhället och förstår att människor som känner sig utanför söker sig till kretsar där det finns likasinnade, reser utomlands, kanske går med i någon grupp med samma värderingar, byter liv och söker efter det innersta någon annanstans än i sin nuvarande omgivning.
Får en bild av att vi kanske skulle göra som man ibland gör på fester; förrätten sitter man placerad och sen när varmrätten serveras så byter alla plats för att få lite ny input, läskigt tycker många och ja, kanske det , men vilka härliga nya samtal det kan bli! Det kanske är så vi gör också i livet utan att tänka på det, slår det mig; Vi byter skola vid en viss ålder, vi söker jobb, vi söker nya jobb, vi flyttar, vi reser...

Och ändå så är det vår innersta längtan vi hoppas finna.... Min innersta längtan.... Den kan jag finna när jag vänder blicken inåt istället för utåt, där mina ögon för en stund får tunnelseende för att hitta in. Att stanna där för en stund, insupa allt jag känner, ta med mig det jag ser, samla det i mitt sinne och minne och sen vända utåt igen för att välja nya vägar när jag vet vad mitt innersta vill...

Mitt jag... min ande... min själ....

5 kommentarer:

  1. Skönt inlägg Lisa! Härligt med alla olika känslor det förmedlar...

    SvaraRadera
  2. "Jag vill ha ett hus vid havet, där jag kan se på alla båtarna som lägger till.

    Jag vill ha ett hus vid havet, där jag kan höra alla måsarna, och göra som jag vill..."
    (Marie Fredriksson)

    Det är min "innersta längtan".

    Kram.

    SvaraRadera
  3. Känns skönt att gå in här och läsa dina tankar...Internet och framför allt Facebook är inte nyttigt i för stora doser, man matas med alldeles för mycket information och intryck...själv blir jag fruktansvärt trött och får ont i magen i perioder av all text som far fram och tillbaka, åsikter hit och elände dit.

    Kram Maria Wahl

    SvaraRadera
  4. Jag är inne på ditt spår också. Har upptäcket att det går att klara sig utan både det ena och andra i teknivärlden. Samtidigt som man inte kan vara utan annat.
    Samtidigt selekterar jag rätt friskt vad som skrivs på nätet. Kan inte ta åt mig allt utan tar till mig det som gläder mig. Det andra låter jag passera förbi......
    Peter

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg! Just nu när jag är lite under isen kännar jag mig väldigt jagad av all teknik.

    SvaraRadera