17 januari 2011

Att ta steget



Det spelar ju ingen större roll överhuvudtaget så länge jag är tillfreds och trygg med mig själv och kärleken. När jag är det så faller alla andra bitar in och på plats och jag ger utrymme för social kontakter när jag önskar och vill.
En av mina goda vänner säger alltid att det är så viktigt med det sociala nätverket och hon jobbar alltid för att hålla det igång. Jag beundrar hennes iver till att göra det och själv så ligger jag ganska lågt och har alltid gjort det. Numer så vet jag att dom vänner jag vill ha i min närhet och kan ringa till närhelst jag behöver och vill finns där. Jag kan längta efter nya kontakter också och dom vill jag är på mina villkor och jag kan mycket väl tänka mig att vara "anonym" i nya möten. Jag är fortfarande en betraktare mer än en deltagare.

Vad är det att ta ett stort steg i livet? Det blir ju ett stort steg om jag säger att det kommer att bli det och det kan ju bara vara positivt med stora steg även om dom tas i små portioner och över en längre tid. Och vad är motsatsen till att ta stora steg i livet? Sitta fastspänd utan möjlighet att komma loss? Jag vill ta mina steg och jag vill alltid fortsätta framåt oavsett underlaget.
Så ibland blir det steg i storlek av tresteg och ibland av storlek myrsteg dock alltid steg framåt. Det stavas u t v e c k l i n g....
Det är när jag tar mina steg i tro om att allt kommer att gå bra och att allt kommer att bli som jag önskar som jag utvecklas. Om jag står där bakom tröskeln och aldrig kliver över så kan jag ju aldrig veta vad som finns på andra sidan och min nyfikenhet och livsvilja drar mig över tröskeln och jag är så glad för det!

Den här sångtexten är från början skriven utifrån ett kristet perspektiv och när jag idag lyssnar till den och sätter in den i livsfilosofin "Lagen om Attraktion" istället så blir den klockren. Fascinerande och vad säger det?? Jo, vi tror på olika saker och det är tron som för oss framåt och kanske också att dom goda sidorna av religion och filosofi går hand i hand...

Have you ever been walking through an automatic door?
If you did I'm sure you stepped on the mat lying on the floor
If you haven't taken that step in faith
If you thought that stepping on it would just be a waist
the door would still be closed and you would unsure

Do you know what you're missing being left outside
Can everything I say be denied
And if you should accept it would it hurt your pride
Do you know what you're missing unless you have tried?

How can you be so sure that its not worth trying?
All I want to say is that I know just what you would find
Maybe you consider my reason poor
But I am really sure what I am living for
Do you really think that I made it all up in my mind

Looking at it from the outside it's a totally different thing
Than living with the strong experience deep within

(Per-Erik Hallin)

1 kommentar:

  1. Jag har en vän som är "aktivt kristen" och när vi filosoferar tillsammans hamnar vi i stort sett på samma ställe :-)

    Hon vill inte riktigt hålla med om det, så när vi gör det nu, då ler jag bara :-)

    SvaraRadera