10 januari 2011

Enkelt liv


En del människor byter yrke, livspartner, bostad, idrottsklubb, kör, bil, stad, land och liv. Andra människor stannar i samma yrke, bostad, stad, land, idrottsklubb, bil, samma livspartner och i samma liv. En del människor ändrar på ett par saker i sitt liv och håller fast vid dom där grundläggande "tryggheterna" medan andra kastar sig ut helt utan skyddsnät för att prova på något nytt. En del människor älskar förändring och andra är livrädda för den.

Jag har alltid sagt att jag är en projektmänniska och det har jag varit till största del. Jag jobbar gärna hur mycket som helst en kortare period med ett projekt, gör det så bra som jag kan och lämnar det sedan för att gå vidare. Ofta jag har redan varit på väg in i nästa projekt innan jag avslutat det förra. Det har medfört att jag ibland missat att få njuta av den färdiga produkten men det har också varit en tillgång; lämna det du gjort så bra nu och gå vidare till nästa utmaning.

Mitt yrkesliv just nu är olika jobb med spridda mellanrum och vill jag så kan jag skapa mig jobb inom en vecka och eftersom jag vet det så är jag trygg i det. Trygg i vadå förresten? Den där berömda e k o n o m i n....
Jag har en avslappnad inställning till pengar och vet att när jag ser på pengar som någonting bra så räcker dom precis så länge jag vill att dom ska räcka. Jag ger bort pengar där jag ser att dom behövs och det utan att titta på hur mycket jag själv har för jag vet att jag har pengar igen när jag behöver dom. Är burken med den där fina krämen slut så köper jag väl en ny när jag vill ha den.
När jag gör jobb som jag tycker om så kommer det in pengar oavsett hur prognosen är och i min värld är den ju alltid optimistisk så det löser sig. Jag ler alltid när jag betalar ut massor av pengar från min firma och jag ler varje gång jag kan betala ut en lön till mig själv.
Ser jag på pengar på ett positivt sätt så är det något positivt och kommer alltid att finnas där när jag behöver dom.
Den tryggheten har jag i mitt "jag".

Därför tror jag att jag kan förändra mitt liv också utan att veta, just nu, vad jag ska få in pengar på. Jag är övertygad om att när jag gör det som känns rätt i hela min kropp och ande så kommer också pengarna in, annars skulle det aldrig kännas så bra.
Jag är fullt medveten om att vi behöver pengar för att få vardagen att gå runt och jag tror att jag skulle klara mig bra oavsett vad jag jobbar med och har för inkomst. Jag tror och vet att jag gör det bästa för mig och min kärlek och jag tycker att jag har en sund livsinställning, inga dumdristigheter (vad nu det är....? )

Jag har fått uppleva så fantastiskt många härliga saker under mitt 47-åriga liv och har ännu drömmar om att få uppleva saker och går för att få uppleva dom. Enkelt när jag vågar ta klivet. Enkelt när jag vet att det fungerar. Enkelt när jag vet att det känns rätt. Ett enkelt och innehållsrikt liv, precis som jag önskat mig

Enkelhet och närhet till min kärlek och till natur och djur... Jag vill ha enkelt liv

2 kommentarer:

  1. Jag försöker också sträva efter enkelhet i mitt liv. För mig är det inget viktigt med status och dyra prylar.
    Jag gillar därför min tjockteve och jag vill inte ha någon I-phone.

    Jag klarar mig utan alla prylar i världen, så länge mina vänner, mina barn och min kärlek finns nära mig.

    SvaraRadera
  2. Så bra sagt om olika sätt att skapa trygghet.

    /Satu

    SvaraRadera