27 januari 2013

Återhämtning

Medea vet att återhämta sig
Det har varit en intensiv period nu och jag tänker nästan varje dag att jag vill skriva här i min blogg men så händer något annat eller också företar jag mig det som jag har mycket större behov av idag än någonsin tidigare; återhämtning.
Jag har ju infört sockerpråpån, blivit faster till en liten flicka, är domare i radions direktsända tävling "Vi i 5:an", samtal och jag har ett par gånger fått tänka om när dagen har börjat för något inträffar som tydligen ska vara där men som kom som en nyhet för mig. Allt detta och mycket mer och alla momenten i sig behöver att jag lägger energi på dem. Energin som behöver fyllas på för att jag ska kunna ha mitt glas fullt hela tiden för att kunna ge av det som rinner över. (sid 31 i min bok:-)
Den tanken och känslan fungerar väldigt bra och ett av sätten att fylla på mitt glas är att ge tid, plats och rum för återhämtning. Låter jag den få sin plats och tid så fungerar allt annat också.

En mycket intelligent figur som vet att lyssna till sin klocka
Förr så kunde jag jobba 18 timmar om dygnet i fullt tempo, sova ett par timmar och sen på det som skulle göras. Det utan att känna mig sliten och trött. Annat är det idag. Jag kan fortfarande ge lika mycket, vara lika energirik och utgivande när jag jobbar eller är social, men jag behöver längre återhämtning. Den kan bestå i att låta bli att svara i telefonen, gå promenader på landet, åka och handla tillsammans med min man, umgås med vovven eller bara vara i soffhörnet. Så länge jag återhämtar mig med rätt inställning både i kropp och själ så är jag snart energifylld igen.
Det handlar ju att reparera kroppen när det utsatts både för mycket och lite stress. När jag jobbar så behöver jag pauser med jämna mellanrum och det är väl i många fall lagstadgat också. Jag ser till att ta mina pauser oavsett vad andra tycker och tänker. Jag behöver andas så då andas jag.
Märker att sömnen är viktig och förstår det också när jag har vänner som har svårt att sova. Hela deras kropp och mentala pigghet blir lidande av för lite sömn.
Det sägs att skiftarbete kräver mer återhämtning än "vanliga" arbetstider. Det där kan jag känna av eftersom jag jobbar så oregelbundna tider och jag har lärt mig att lägga ifrån mig skuldkänslan över att sova längre en morgon här och där. Det är ju MIN återhämtning det handlar om, ingen annans.

Vi lever i ett märkligt samhälle där det alltid premieras när man jobbar mycket och hela tiden har tusen järn i elden. Jag tycker det skulle vara skönt om jag fick stipender och utmärkelser för att jag vet hur jag ska återhämta mig, allt för att kunna vara en energirik person. En person som orkar och vill jobba med att ge till andra människor.
Tänk att få höra; "- Fantastiskt! Jag hörde att du återhämtat dig med bravur! Grattis!" eller "- Vilken grym återhämtning du gjort! Önskar jag kunde göra detsamma!"

Men det som inte är att prestera på det ena eller andra sättet i dagens samhälle är icke berömvärt, tyvärr.
Att vänta in sin själ
Jag vill åter-hämta min kropp och min själ. Jag gör som indianerna när dom gick sina långa sträckor; dom stannade varje timma för att vila 10 minuter. Dom var sällan trötta men dom ville vänta in sina själar.








3 kommentarer:

  1. Hej Lisa!
    Grattis till förökningen i familjen till det lilla barnet.
    Jag delar min glädje med Dig och jag är oerhört glad för Din skull.
    Hon har tur att har en sådan positiv, fantastisk och unik faster som Du.
    Tänk om det fanns fler sådana som Du, då skulle säkert världen se annorlunda ut.
    Dina ord vunnit mitt hjärta.
    Jag önskar Er ett långt liv med all lycka framöver.
    Ta väl hand om Dig och de som Du har omkring Dig!
    Många varma karmar/F

    SvaraRadera
  2. Vem du än är, F, så uppskattar jag mycket dina ord :-)
    Det är intressant att bara ha en bokstav som en avsändare och jag vill just nu i alla fall, avstå från att veta vem du är.

    Allt gott till dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Lisa!
    Hoppas allt är väl med Dig och med familjen!
    Du undrar vem jag är?
    Jag träffade Dig på Mirum. Du signerade Din bok och jag fick till och med ett bokmärke av Dig.
    Inte bara med det, jag fick en varm kram av Dig också.
    Jag önskar dig all lycka!
    Många varma kramar/F

    SvaraRadera