19 januari 2013

Inspiration

In - spira - tion
Jag inser mer och mer för varje dag som går att det är så viktigt vilka människor jag har omkring mig, vilka människor jag väljer att lyssna till, vilka människor jag delar mina samtal med och vilka jag låter mig inspireras av.
Så just "Stjärnorna på slottet" där Ewa Fröling bjöd in mig till en titt i hennes liv. Det slog mig att alla de fem personerna där är fantastiska människor som ger min inspiration. Kan plocka upp saker från varje program och person som numer får följa mig som god inspiration till att gå vidare i mitt liv.
Det är så viktigt att jag väljer det som är gott för mig i allt jag gör och i det ingår de personer jag drar till mig.

Jag längtar återigen efter att få besöka föreläsningar för att låta mig inspireras, möta människor i nya sammanhang (vilket jag vet är på ingående) och att läsa om och av människor som ger mig energi. Jag lär mig fantastiskt mycket om mig själv när jag möter andra och i det kan jag välja vilka som är inspiration för mig. Jag behöver energi omkring mig för att själv kunna ge energi.

Inspiration kommer av latinets inspiro som betyder inblåsa, väcka liv, ett stimuli som sätter igång mental verksamhet. Inom fysiologin menas inspiration inandning. Kanske att andas in det goda som ger mig energi till kreativitet, lust och att förverkliga mina drömmar.
In - spira - tion. Tänker också spira, något som gror och spirit, levande ande och själ.

Att få eller ge inspiration är en sak och att sen omvandla den till det själfulla, kreativa och lustfyllda är en annan. Jag kan låta mig inspireras hur mycket som helst och sen låta det dö för att sen längta efter bli det igen. Det är när jag låter inspirationens frön gro till att bli ett stort, vackert träd med alla dess grenar som går till stammen och till roten som är mitt hjärta, då, kan det hända saker i mitt liv.

En magnolia är så vacker. Ett träd, buske,
för fågeln att sjunga i
Ett träd till mänskans glädje för fågeln att sjunga i
Ett träd för mat och värme, för barnen att gunga i
Din krona ger ro och styrka åt jord och mognande säd
Ja, så skall människan åter plantera sitt eget träd

Så skall människan åter plantera sitt eget träd; låta det gro, växa och spira utifrån inspiration, förgrena sig och erbjuda andra att landa där, antingen på grenarna eller under grenverket för att vila.

Det är många av mina önskningar som faller in och jag är tacksam för varenda en och nu känner jag starkt att jag önskar mig än mer inspiration av människor. Jag kommer att gå ut där med mitt längtande hjärta och ta emot alla som dras till mig och som ska vara där precis vid rätt tillfälle.
Jag längtar, är nyfiken, motiverad och tacksam!

2 kommentarer:

  1. Hej Lisa!
    Du själv är källan till glädje och inspiration!!
    Jag är så glag att jag har hittat Din blogg nu.
    Jag kommer att följa Din blogg med en stor glädje.
    Jag älskar sådana som Du som sprider ett underbart budskap av hopp och ljus i andars tillvaro.
    Förresten har jag läst färdigt Din bok.
    Du skriver så vackert.
    Många varma kramar till Dig/F

    SvaraRadera
  2. F; tack för din kommentar! Det gör mig glad att veta att mina ord kan få landa hos dig och att du gör dom till dina egna.

    Allt gott till dig! :-)
    Lisa

    SvaraRadera