14 januari 2013

Fritagning påbörjad

Sött, gott och mindre bra
Idag är det första dagen på utmaningen "100 dagar utan socker"! Känns riktigt roligt och verkligen en utmaning. Jag och min man har har varsitt 100-dagarslöfte och igår, när vi hade bestämt oss, så var hela dagen som en lång väntan. Ett märklig känsla. Som att verkligen bara gå och vänta på att idag skulle börja så vi kunde sätta igång med det vi föresatt oss.
Vi är ett litet härligt gäng som ska genomföra det här tillsammans och jag ser verkligen fram emot att se vad det kommer att göra med min kropp. 23 april har vi klarat utmaningen och snart är vi där.
Läser en hel del om socker och inser att det finns i allt som vi äter. Någon sa också att om sockret hade "uppfunnits" idag så hade det blivit klassat som en drog och förbjudet! Det säger ju en hel del.
Dessutom finns det bra ersättningar eftersom kroppen behöver sötman och att det smakar det som jag stoppar i mig.

Återigen är det min hjärna som får jobba eller snarare jag som får jobba med min hjärna för nu är det till att byta tankebanor och bryta ett mönster. Jag vet att hjärnan har så lätt för att säga; Men det där spelar väl ingen roll! eller Ta du en bit det gör inget eller Du kommer inte att klara det här. Men älskade lilla hjärna, jag har lärt mig hur du fungerar nu och det jag precis har börjat med är en "fritagning av ett kidnappat belöningssystem". Det krävs en hel del planering för att fritaga en kidnappad och den kidnappade behöver omhändertas med silkesvantar för att allt ska smidigt tillbaka till vardagen. Det kan komma ups and downs och så småningom planar det ut och blir till en ny verklighet.
Det handlar om fokus och att ta mig tid att verkligen bryta mönster. En dag i taget och en mönsterrad i taget så är vi snart på fri mark.

Det är först när jag bryter mönster som jag ser nya sådana
Jag har också ställt in min mat-klocka så att jag ska hålla blodsockret i någorlunda schack och idag har det fungerat bra. Märker att det är så lätt att hoppa över ett mål om jag har annat för mig än att tänka på att jag ska äta. Sen ska kroppen också ha sina 1,5 liter vatten om dagen och det kommer. Behövs också massor av planering eftersom jag bara kan dricka 3-4 små klunkar åt gången. 

Vi är fantastiska på att hålla oss till vanor som vi lägger oss till med. En gång är ingen gång men gör jag det två gånger så är det en vana. 
Hämtar information på Wikipedia och läser följande: 
UNCOPE är ett diagnosverktyg som går att applicera på olika beroenden. Man kan använda dessa screeningfrågor för sockermissbruk eller sockerberoende. Att tänka på är att "sötsaker" går att byta ut mot bröd, flingor, pasta, frukt, läsk och dylikt.
  1. Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
  2. Har du, under senaste året, försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
  3. Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
  4. Har någon, under senaste året, till exempel familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
  5. Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
  6. Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
Svarar man "ja" på 4 eller fler av frågorna är risken stor att man har utvecklat ett missbruk eller beroende. 
Jahapp, är min reaktion! Sockerberoende är vi väl alla då med andra ord?! Eller? 
Jag ger mig själv 100 dagar för att se vad som händer när det här vita "giftet" lämnar min kropp. 

Gift?
Å andra sidan så blir ju allt vad jag gör det till, för mig är det här en utmaning och en utflykt för att se om min kropp och få upptäcka nya saker och jag gör det med glatt och sött sinne, en stor portion sockerfri humor och en stor bit självdistans. 

Det ska va' gott å leva
                                                   Annars kan det kvitta
Fint å leva
Annars kan det kvitta
Lätt å leva
Annars kan det kvitta
Spring inte runt och vela
Då sabbar du det hela
Spring inte runt och veva
Det ska va' gott, gott, gott
Gott å leva!
(Galenskaparna) 

GRATTIS, fina Medea som fyller 1 år idag! 

5 kommentarer:

  1. GRATTIS till Medea på 1 årsdagen!!
    Blir en härlig tårta m köttfärs då.
    Medea blir vackrare för var dag som går!!!
    Lycka till m sockret!
    Tror jag ska fundera på det oxå

    R Gävle

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Men vad äter du? Tycker det är socker i allt...vore roligt att veta.

    Kram, Maria Wahl

    SvaraRadera
  3. Maria!
    Du har så rätt, det är socker i allt!
    Det går rätt bra att hitta varor utan socker och om du tittar på innehållsdeklarationen så ska det vara sockerarter under 5 så funkar det.
    Det är skrämmande att det är socker i allt! Snacka om gift!
    Det går ju bra att börja med det uppenbara sockret och så tar det 3 veckor innan det stora suget är bort.
    Det är en skoj utmaning!
    :-)

    SvaraRadera
  4. Nyårslöfte i grupp är att inte äta fika, godis eller dricka läsk. Innan "fritagningen" började serverade svärdottern kladdkaka med frukt och grädde. Jag bestämde själv att det var efterrätt. Men det smakade inte så gott som det brukar! Inte blev jag sugen heller när de åt godis på kvällen. Skönt! Nu har ja ju plussat på nyårslöftet . Det funkar bra. Ska se till att ha vindruvor hemma om suget kommer.Vad bra vi är!
    Mariann

    SvaraRadera
  5. Såna utmaningar är skoj, känner för att testa...men jag gillar inte ersättningar för socker, dom är ju inte heller bra. Frukter är ju söta, men det är väl inte lika illa som choklad...!? :-)

    / Maria Wahl

    SvaraRadera