13 januari 2013

Mina val


Koltrasten säger:
Du kommer att upptäcka nya saker hos dig själv
Förändring och förnyelse - det är din gåva!
Igår fick jag ett oväntat och snabbt besök av en koltrast! Den kom från ingenstans, landade framför mina fötter, hoppade ett par steg framför mig och lyfte sen mot himlen. Den var förstås helt tyst. Det kommer nog att dröja ett tag till innan den börjar sjunga. Solen håller sig ju bakom molnen.
Tack vare hans besök så vet jag att det är förändring på ingång och den är nära och tydlig.
Jag känner och vet det också för det har snurrat mycket i mitt huvud senaste veckorna och nu när koltrasten visade sig så blev det så tydligt. Tack för att du kom på besök! Nu kan jag genomföra mina förändringar i lugn och ro.

Ur tankar föds handlingar
Ur handlingar skapas vanor
Mina vanor speglar vem jag är!

För att genomföra en förändring behövs mod. Det är så lätt att traska runt i det som är för jag tror att jag är helt ovetande om vad som väntar runt kröken. För mig är det ingen sanning eftersom jag vet att jag kan styra mitt liv åt det håll jag vill ha det, alltså gäller det alltid.
Jag vet att människor kan bli irriterade när jag säger det eftersom dom sitter i gyttja upp till hakan och säger; där här har jag ingalunda önskat mig men jag hävdar att det är så. Jag vet också att det i allas liv inträffas saker som ingen förstår och som känns totalt meningslös och så är det och så kommer det alltid att vara men mycket går att styra. Det intressanta är att när det går bra för människor så har dom lättare att se att det går att styra sitt liv än när det går dåligt. Skit vill ingen ha. Fast när jag skriver det så undrar jag egentligen hur sann den tanken är eftersom det är så många som väljer att leva i skit?
Det är ju uppenbart ett val att göra och många går till det.
Det handlar, för mig, om att ta ansvar för det som jag kan kontrollera. Att ta ansvar för det som är utanför min kontroll knäcker min självkänsla och sätter mitt välmående ur spel. Ju mer jag tar ansvar för det jag kan kontrollera ju starkare blir min upplevelse av självkänsla och då blir det också vice versa i en positiv spiral.

Lyssnade på Anders Blomqvist, expertkommentator i Vinterstudion i SVT, som pratade om att spurta i ett skidlopp och vad som behövs av en sån person för att lyckas. Han sa att när en person kommer in på upploppet och bestämmer sig för att vinna så är den personen så när sig själv som det bara går. Utmanar sig själv till mer än 100% både fysiskt och mentalt och det är få människor som kommer dit. Men han sa också att alla KAN komma dit och att det går att se tydliga förändringar i atleternas framgångar när dom har hittat "det" som ska till i hjärnan för att lyckas. Förändra dina tankar och du kan förändra en hel värld.
Det är många som har gjort det och som vi idag ser som framgångsrika människor. Vad nu framgångsrik är?
Idrottspsykologi är jätteintressant och det känns som att det är helt ok, i samhället, att använda det fullt ut när man tävlar, däremot är det mindre omtyckt i det vardagliga livet. Det beror väl just på att det handlar om att tävla. I vårt samhälle ska man ju helst bara vara en i mängden utan att sticka ut, fy så tråkigt! Och hur lever vi idag utifrån det?! Jo, vi tittar på alla som lyckas och vill vara som dom, uppnå det dom gör, alltså vill ingen vara en i mängden.

Det börjar alltid med en liten ring
Det är dags för mig att än en gång i mitt liv göra förändringar, för att jag vill och för att jag ser att jag kommer att må ännu bättre när jag gör det. Det tar alltid emot lite den första tiden när förändringen är gjord men sen blir det till en vana och det går ganska snabbt. 21 dagar sägs det ta att få till en beständig förändring på nån punkt. Medvetandegöra och sen ta steget och göra är att göra en förändring.
Den gäller bara mig initialt och efterhand kommer den att påverka dom som lever i min närhet också och kan även göra skillnad i större kretsar.
Allt för att jag väljer mig själv och mitt välmående.
Mitt beslut med och till mig själv ger ringar på vattnet!




1 kommentar:

  1. Så sant! I synnerhet det där med ringar på vattnet!
    Mariann

    SvaraRadera