22 oktober 2010

Livsviktigt

Ett litet hus med god isolering, el, en öppen spis, en säng, en toalett, vatten, tillgång till naturen, mat, transport och kärlek, vad mer behöver egentligen en människa? Rent fysiskt kanske några saker till och mentalt behövs stimulans, goda samtal, tillgång till tid för att kunna filosofera om förändringar vilket stimulerar hjärnan till att utvecklas.
Det har säkert forskats på vad vi människor skulle klara oss på i det minimala och jag ska kolla upp det, nyfiken som vanligt.
Vad behöver en människa för att klara att vara just en människa?

Jag har haft lite strul med mitt internet ett par dagar, orsakat av mig själv, och det har gett mig ännu fler tankar runt det här med vår ständiga uppkoppling till världen runtom.
Idag blev jag trött på alltihop och tog min bil, vovve och dator (utan internet för att kunna skriva) och åkte till stugan jag får låna där brasan sprakar och lugnet är så fantastiskt påtagligt och tankarna dra iväg ännu mer.
Rent privat har jag behov av min telefon men sen…..? TV: klarar jag mig utan, internet; klarar jag mig utan, radio; klarar jag mig utan även om den känns som det media jag skulle vilja nyttja mitt i lugnet, tidningar; klarar jag mig utan, min iphone; klarar jag mig utan….
Undrar hur det skulle vara att vara helt avstängd från media under en längre period? Vad skulle det göra med mig som människa? Behöver jag verkligen ha vetskap om allt elände som händer i världen? Blir jag en socialt bättre människa för att jag tar del av all olycka, snaskigheter, förnedring, naturkatastrofer och negativ input?
När jag har ett jobb att gå till så kommer jag där ändå att få ta del av det som sägs och händer i världen och vill jag ha reda på något så kan jag skaffa mig den informationen.

Jag ser absolut att media är bra för oss, internet har öppnat en helt ny värld till kunskap och kontakter och jag tror att vi behöver vara medvetna om hur vi ska använda det på bästa sätt för att få den här världen att rulla vidare och bli en bra och social värld.
Fick häromdagen höra om en man som skrivit en bok om vad som händer efter Facebook, vad det sociala nätverket gör med oss människor och vår förmåga till att mötas i verkligheten, den vill jag läsa.

Jag har ju för övrigt lämnat Facebook för ett par veckor sen och det är också en intressant erfarenhet; plötsligt är jag utanför det sociala flödet, för ”det är ju där man får veta vad som händer och har koll på varandra” och jag erkänner att jag tycker det är så skönt att slippa veta allt om alla… Min telefon har fyllts av sms från goa människor som vill ha kontakt med mig och jag med dom och det känns som att jag mår gott av den mer nära kontakten; en vän tar ett initiativ och hör av sig och jag gör detsamma.
Jag låter alla som vill hänga på FB göra det, absolut, och jag har tyckt att det varit riktigt roligt att ha det som ett filosofiskt fönster ända fram till nu. Jag vet att det är en stor social tillgång när man t ex är ensam, jag har själv upplevt en stor ”social trygghet” där, och jag är också tacksam över att kunna göra mina val att välja ett annat sätt att leva och vem vet, jag kanske hookar upp på FB igen i framtiden.

Internet och media i alla de former är viktiga för mig när jag än så länge jobbar som jag gör för att lätt kunna nå ut till många och ha smidig kontakt via till exempel mail så jag är tacksam för utvecklingen och tacksam över att jag kan ha tillgång till den och bejakar den samtidigt som jag är tacksam över att kunna välja när jag vill använda tekniken.

Just nu väljer jag närheten till naturen, min kärlek, lugnet och tystnaden när jag har ledig tid dvs tid utanför mitt arbete och datorn kommer att vara min skrivmaskin när jag fortsätter att knåpa på min bok, en skrivmaskin utan uppkoppling….

1 kommentar:

  1. När jag är i Finland i vår stuga känns det lika härligt. Där har vi inte TV, inte dator, radio när man behöver, mobil finns om det behövs. Vi har två familjer som grannar som vi umgås med när vi vill. Vi hejar på varandra ofta och vinkar. Sen när jag åker till stan (liten) finns det möjlighet att läsa tidning på biblan eller hos släktingar och vänner. FB är både och. Just nu känns det bra att kunna ha kontakt med son och svärdotter i Riga, systerdotter i Boston, vänner i Californien och även faktiskt döttrar i Örebro och Uppsala på FB, smidigt och enkelt. Erkänner att jag ibland blockerar en del som jag inte har så mycket gemensamt med. Och jag väljer själv hur mycket jag vill vara där.
    Ha det bra Lisa! Snart ses vi! Kram!

    SvaraRadera