7 oktober 2011

Grupptillhörighet


Helt plötsligt, tack vare eller på grund av, ett val jag har gjort i livet så får jag en grupptillhörighet vare sig jag vill eller ej. Jag väljer att söka mig till människor som gjort samma val och jag blir accepterad i gruppen på ett helt naturligt sätt. Det är bara självklart att jag ska ingå i gruppen. Det till trots att jag aldrig ens funderade på bli en i en gruppgemenskap.
Jag delar bara med mig av de erfarenheter och upplevelser jag själv vill och jag kan också enbart vara en iakttagare eller lyssnare om jag så önskar.

När jag tittar tillbaka så ser jag att jag ingått i olika grupper och grupperingar. För att ta några; sambo, singel, hundägare, musikälskar, egen företagare, överviktig, bilförare, körsångare, barnlös osv osv. Massor av grupper dyker upp och det enbart för att jag gör val i livet. Intressant! Nya val, nya grupper.

Det handlar om att känna igen och det handlar också om att lika söker lika just för att dela. Undrar om det finns något område där jag inte tillhör någon grupp? Det finns ju alltid ett par till som gillar det jag gillar och som gjort samma val. Det handlar också om bekräftelse och att kunna säga "- Jag har också....." Sen kan jag ju välja att nyttja min grupp eller helt avstå. Och avstår jag så är jag ändå en del i gruppen.

För att bryta sig ur en gruppgemenskap så behövs styrka och god självkänsla. Att kunna byta väg och höra människor tycka och tänka om mina väl och ändå fortsätta framåt. Det är människors rädsla som visar sig och en gömd önskan om att också kunna byta väg. Jag har upplevt det ett flertal gånger. Idag spelar det mig ingen roll vad människor tänker och tycker och jag har i mitt minne ett par fraser som jag fått höra under livets gång och en av dom är den gången jag valde att lämna en församling. Min gode vän sen många år sa då: "- Jag önskar att jag hade modet att göra samma sak...."
Det modet hos den personen lyser fortfarande med sin frånvaro.

Precis som löven på trädet så tillhör jag grupper i mitt liv, grupper som kommer och går.....

1 kommentar:

  1. Hej min vän! Mitt liv är så just nu att jag inte läser så mycket vad andra skriver. Kollat lite här nu på din blogg. Så roligt för dej att ha börjat ett nytt liv! Grattis och lycka till! Och så ska ni få en liten valp också! Härligt! Tiden går fort och vi kommer ses snart ! Kramar!

    SvaraRadera