18 november 2012

Flytta

Våra personliga hus är alla unika
Vi ska flytta! Jag skriver det med glädje för det huset vi ska få hyra har allt det som vi önskar oss just nu och dessutom ligger det på landet. Vi har en längre tid önskat oss just ett sådant hus och det kommer att bli hur bra som helst. Vi vet bara att vi ska flytta dit, när under nästa år kommer att visa sig.
Det har infunnit sig ett lugn hos mig. Jag har möjlighet att lite försiktigt följa Per Morberg på facebook och när han berättar om sina dagliga turer i skogen, sin matlagning, sin kärlek till att han gör och till att älska friheten så drar det igång saker i mig också. Det är en sådan förmån att vi har möjlighet att påverka hur våra liv ska se ut.

Att flytta innebär en hel massa saker och det finns människor som avskyr att flytta och människor som älskar det. Själva grejen att flytta saker är ju ingen höjdare, eller det kanske finns människor som gillar det också. Självklart är det så, det finns ju folk som jobbar med att flytta saker, tack och lov.
En del människor bor på samma plats och i samma hus i hela sitt liv och trivts med det, andra flyttar ofta och där är vi helt klart olika och det handlar om förändring och lusten och nyfikenheten. I alla fall i min värld.
Jag längtar till det nya, se nya golv, väggar, tak och fönster. Se en ny vy när jag diskar, höra nya ljud från husets alla hörn, upptäcka nya sprickor, hål och skador som för den tidigare ägaren varit till förtret men som för mig blir till något att fixa till.

I varje hus bor en liten själ. Jag vill gärna vårda de rum som jag för tillfället får låna för jag äger aldrig något, jag lånar bara. Ett städat hus som är ombonat och pysslat i känns bra, mår gott helt enkelt. Ett hus inger trygghet och jag tänker att jag har ett eget hus med mig var jag går, min kropp. Min kropp som jag vill städa, hålla fräsch, förbättra, piffa upp, mysa till och njuta av som den vackraste av bostäder.
Så när jag flyttar så byter jag en yttre bostad mitt eget hus har jag ständigt med mig. Jag byter miljö.
Pianot har redan åkt ut så det slipper vi släpa


4 kommentarer:

  1. Var sak har sin tid.
    Kul att få flytta till något man vill ha.
    Lycka till.
    Peter

    SvaraRadera
  2. Vad HÄRLIGT det låter. Lycka till!!
    Försenat grattis på namnsdagem!!!

    RM

    SvaraRadera
  3. Tänker du tanken att du flyttar TILL någonting och inte FRÅN någonting? Om jag känner dig rätt, så tänker du kanske så..? :-)

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  4. Vad kul för dig :), du är redan på väg det märks. Jag har också nyss flyttat, till ett litet hus på landet. Med utomhus pool, vedeldad bastu och gäst-stuga. Det känns härligt att nu få något eget som man kan forma precis som man vill, efter att ha bott kvar i det gamla huset, 7 år efter min separation. Men vad jag inte tänkte på, är hur mycket saker man släpar med sig genom åren !! Det är inte helt lätt att flytta från över 200 kvm till 91! Så i stället för att gallra hårt innan, får jag göra det nu i stället. Så ett tips, om du nu flyttar till ett mindre, gör dig av med allt det som du inte ens visste att du hade och välj bort hälften, som du vet att du har;)

    Lycka till med nya boendet och konserten

    Agne

    SvaraRadera