25 juni 2012

Rutiner

Skalman! Vilken fantastiskt bra förebild! Han lyssnar alltid till sin kropp med hjälp av rutiner.
Läser att rutiner är bra för självkänslan och tänker att jag redan har god självkänsla och att jag ska prova och se vad som händer med den när jag verkligen går in i rutiner.
Jag pratar mycket om struktur och rutiner och struktur går ju lätt hand i hand. Det är dags att ta mina händer struktur och rutin och låta dom flätas samman nu under en period.

Jag börjar mitt sommarjobbande på radion i morgon måndag och min semester börjar i mitten av augusti och jag ser det som en perfekt tidpunkt och tidslängd att testa rutiner och struktur fullt ut.
Det är alltid lätt att säga att det ska göras och något helt annat att faktiskt genomföra det.

Vi har ju struktur och rutiner varje dag hela livet. Ta bara att borsta tänderna, det gör vi alla till en rutin. Äta frukost, hur jag klär på mig, vad jag gör när jag kommer till jobbet respektive hem, när jag vaknar, när jag sätter mig i min bil, när jag handlar osv och allt handlar om att underlätta för mig själv.
Jag gör samma saker för att jag vet att det fungerar bra när jag gör det.

Det tar 21 dagar att ändra ett beteende, sägs det, så det gäller att stå ut i 21 dagar och verkligen jobba på dom dagarna för att få till en annan vana. Efter 21 dagar så finns den där och jag längtar efter att fortsätta med den. 21 dagar av ett helt lev, vad är väl det?!
Den stora frågan är bara om jag vill vara så fokuserad så att jag kommer fram till min förändring för det finns inget så enkelt som att bryta något jag sagt till mig själv att göra. Märkligt, framför allt som det ju oftast är till något bättre.

Jag har två veckor först nu där rutinerna får bli på ett speciellt sätt och det har mycket med att planera min tid och jag har ett obligat jäntemot min fina nos och framför allt för mig själv. Så först två veckor med en inplanerad "mat-och-sov-klocka". Sen blir det fem veckor med samma rutiner fast med andra tider.

Den här gången vill jag verkligen se till att passera de där 21 dagarna! FOKUS!

21 dagar...... 

3 kommentarer:

  1. Struktur o rutiner ja det är ju alltid bra!
    Jag vore offside utan struktur o rutiner!
    Bipolära människor måste HA struktur o rutiner!
    Struktur o rutiner
    Struktur o rutiner
    Struktur o rutiner
    Men ack så tråkigt, TYCKER JAG.
    Men man måste ta "semester" från det ibland, annars blir man tokig, TYCKER JAG. ( Jag har haft struktur o rutiner i snart 30 år.)
    Det är just det jag ska göra i augusti, ta semester fr struktur o rutiner (2 veckor).
    Jag o min veteranbil - Volvo duett -67:a - ska ta oss en sväng i vårt avlånga FAGRA LAND. Jag har byggt om den till en mini husbil och hoppad det ska funka
    Lycka till m din struktur o rutiner
    Pussa på Medea

    RM Gävle

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har under många år haft en Skalman med mat- och sovklocka nära mig och det finns nackdelar... Spontanitet och variation är trevligt och den som har mycket väl inrutade rutiner tar lite av handlingsutrymmet även för människorna runtomkring. Jag tycker rutiner gör nytta så man med automatik gör sånt man tycker är tråkigt, men det som är roligt tycker jag vinner på spontanitet och improvisation!

    SvaraRadera
  3. Ja det har du rätt i!
    RM Gävle

    SvaraRadera