20 juni 2012

De små detaljerna

Otippade små detaljer

Det är dom små, små detaljerna som gör'et!
Vart litet kugghjul är viktigt i maskineriet
Det är ens eget fel ifall man själv förstör'et
så var aktsam om varenda liten bit

Så rätt han hade redan då, Povel Ramel! Vartenda litet ord i textraderna är en sanning för mig. Det är dom små glädjorna som gör livet till mycket av vad det är. Att alltid kunna och framför allt vilja se de bra och positva små sakerna som finns runtomkring mig. 
Ett tandläkarebesök u.a, en kopp kaffe på altanen, en tung hundtass på min arm, en tur med nya cykeln, en påse bullar ifrån mamma, ett telefonsamtal från en härlig person, nya lakan i sängen, en precis upptagen rädisa från den egna pallkragen, en insättning på kontot osv osv. Finns tusentals glädjor bara jag vill se dom.

Och alla glädjorna och detaljerna är viktiga i det här som är livet. De stora händelserna, absolut, men också de små glädjorna på vägen till de stora. Och när jag väljer att se att det just är goda händelser så har jag ingen chans att förstöra något utan det fylls bara på. Jag är aktsam om varenda liten bit och samlar på mig glädjor i min påse, en vacker påse med massor av små detaljer på för övrigt. 
Där finns det alltid utrymme att fylla på mer och mer och mer. Den är oändlig så länge jag låter den vara det och den kan aldrig spricka. 

Nu blir det till att fylla på påsen med att åka till min revisor i min nya bil, ta en tur till landet och måla lite, plocka lite med blomlådorna, titta till odlingarna, använda min dator, ta lite bilder, njuta av hemlagad mat, prata med min kärlek i telefon, klippa lite radiomaterial, se fram emot ett väldigt speciellt möte ikväll, titta ut en present med mera med mera. 

Livet är fullt av detaljerade glädjor och glädjedetaljer! 


Om snöret går av är det bara att försöka med ett annat snöre :-) 

1 kommentar:

  1. Underbara Nalle Puh!
    Går ballongen sönder, blåser man upp en ny!!
    En ny bil!!! Whaoo!! En "merrsa"? som farfar Albin??
    Ja tänk rena lakarn, ett pipstopp Greve Hamilton efter en dag på vedbacken till storspovens drillar,
    få en slant av av mor som ärvde 750 000 riksdaler fr okänd syster
    vid 85 års ålder!!!(ja mkt ska man då vara med om) Få se om man får ärva ngt efter "kärringa".
    Sommar kantarellerna är väl på väg upp nu, åtminstonde I dina trakter, men här I hälsingland dröjer de ett tag till. Jag vet att Margethe o "Moster Lisbeth"
    gillade att plocka svamp
    RM Gävle

    SvaraRadera