5 mars 2012

Djuren talar till oss



Vi människor är ofta fascinerade av djuren. Vi samlar ihop dom i djurparker och på safarin för att gärna vill titta på dom så nära vi kan vilket kan vara både skrämmande och härligt. Samtidigt har vi oerhörd respekt för dom och människan blir väldigt liten när det handlar om närkontakt med framför allt vilda djur.
Vi vill gärna ha djur runtomkring oss och skaffar oss därför husdjur vars närhet gör att vi mår bättre både mentalt och fysiskt. Det är klart att djur är bra för oss och jag skulle önska större respekt för dom oavsett om dom är vilda eller tama. Det är vi människor som inkräktar på deras mark här på jorden, aldrig tvärtom, även om det är så vi vill påskina. Människan är det mest egoistiska djuret av alla och vi tror att vi har rätt till att styra och ställa. Vem har gett oss den rätten och vilka var först här??

Vi blir ofta starkt berörda av djurs lidande och vi bryr oss mer om djur som lider och plågas än om människors lidande. Vad säger det oss och vad säger det OM oss?

Jag har hört många berättelser om personer som fått besök av djur när nära och kära har gått bort och jag vet att dom kommer med budskap. Alla djur har sin egna betydelse och dom kommer till oss när vi minst anar det. Sen är det förstås upp till oss att tro på det om vi vill.

Tänker på dom gånger när jag ser ett djur i mitt dagliga liv flera gånger tätt efter varandra. Eller att jag ser ett djur och direkt känner att "den vill säga mig något". En vägvisning för vad jag bör tänka på men det kan också vara ett konkret budskap som kommer. Humlan "förföljde" mig ofta förra sommaren precis som att koltrasten dyker upp precis när något nytt är på ingång.
Det finns att läsa om djurens betydelse för oss.

Humlan säger mig:
Trotsa förutfattade meningar
Du har bara fördelar så använda dig av dom
Din gåva är att allt är möjligt,
" -Varför ska jag begränsa mig?" sa humlan

Koltrasten säger mig:
Du kommer att upptäcka nya saker hos dig själv
Förändring och förnyelse - det är din gåva

Lyssna till djuren och kolla upp vad dom vill säga dig och lyssna, det är en gåva att få ta emot deras budskap.

1 kommentar:

  1. Hej Lisa! Tycker att det är ganska häftigt att få ta del av andras människors upplevelser, i det här fallet möte med de som lämnat oss via djuren. Publicerade i dag på min blogg: Bara en fågel? www.exsisto.webblogg.se. Har också hänvisat till din sida. Hoppas det är okej.
    Hälsningar från Mia

    SvaraRadera