27 mars 2012

Det händer igen


Det händer igen; en person blir provocerad av mitt sätt att vara nyfiken på, mitt sätt att vilja föra goda samtal, mitt sätt att ställa frågor. Den här gången en person jag enbart träffat via FB och som släppte in mig till en sluten grupp. Jag hade fått rekommendationer att gruppen hade högt i tak och att samtal och inlägg var annorlunda mot andra liknande grupper. Så jag tänkte; vad skönt!
Det tog två dagar, eller egentligen kände jag det redan första dagen då jag la ett inlägg, att något kändes konstigt. Idag fick min magkänsla sin bekräftelse så jag tackade för att jag fått möjligheten att ha provat gruppen men att jag nu tackade för mig. Har ingen aning om jag fick någon respons på det och det kvittar mig helt lika.
Jag känner mig så stolt och tillfreds med att kunna ta sådana här beslut och jag är så tacksam över att jag lever som jag lär vilket är det viktigaste för mig.

Min reflektion idag handlar om var jag kan få utrymme att tycka, tänka och känna utifrån mina val och känna att det är helt ok och att jag kan få leva ut min filosofi? Jag har ett par FB-vänner som jag delar en del tankar med men jag ska helt ärligt säga att de tar också slut vartefter och jag lyssnar till min magkänsla som säger mig att nu är det dags att sluta tycka och tänka. Min mage säger mig mycket och jag går på min intuition och magkänsla och jag tror på att den leder mig rätt. Det har den gjort många gånger och jag har massor av exempel där jag valt utifrån magkänslan. Gå på magkänslan, gå på intuition! De två säger mig mer än några ord och mitt förnuft någonsin kan säga till mig oavsett hur mycket de väsnas för att få min uppmärksamhet.
Det finns inget alternativ för mig längre, jag lyssnar på de rösterna.

Var finns min grupp som jag kan känna tillit i och där det är högt i tak? Än så länge lyser den med sin frånvaro och det enda jag kan göra är att fortsätta att vara den jag är och fortsätta säga nej när det känns galet och fortsätta att gå med i nya grupper för en dag träffar jag rätt och jag längtar efter den dagen! Ett sammanhang där jag kan få dryfta frågor och funderingar utifrån min filosofi och i det få uppleva goda samtal därför att människorna där är av samma känsla, öppenhet och nyfikenhet.

Jag har fått ett par avvisningar och det är mer än ok att få dom och jag ser det som att jag enbart är och samtalar på fel ställe och i fel sammanhang. Det lär mig att jag ska söka mig vidare och ingenting är misslyckanden för mig, enbart erfarenheter. Och självklart väljer jag bort och lägger till något annat någon annanstans.

Undrar om jag någonsin kommer att få svar på varför mitt sätt att samtala är så provocerande?

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det enda vi kan göra är att möta människor i stor välvilja inför olikheterna - det gör oss beredda, förhoppningsvis.

    Jag vet att du talar mycket om tankens kraft, och också här får de goda tankarna plats, tänker jag. Det gör oss också beredda - att möta livet självt, eller hur? :-)

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. När jag läser det du skriver blir jag glad, ok då ibland ledsen, och ofta nickar jag för mej själv igenkännande. Jag tror att om en person nästan känner igen sej eller skulle vilja kan det kännas provocerande. Fast ibland kan det vara att jag klurar på nåt du skriver eller säger och då blir jag nästan alltid mer nyfiken. Så jag tror att det är väldigt individuellt och beror på vad den andra personen tycker och tänker om det du säger, om det på något sätt kan tänkas kännas som ett "hot".
    Jag har märkt på mej själv att nu när jag ändå har mer tid att styra över är jag mer rädd om tiden. Jag avstår från en del och säger nej för att i stället göra det jag vill. Det är det ofta magkänslan som styr. Intressant har det också varit med de reaktioner jag fått från man och barn när jag bara sagt att det här har jag bestämt själv och så här vill jag göra. Betydligt "lugnare" och i min mage känns det toppen! Ha det bra du Lisa med din kära och med Medea! Vet du att jag blir så sugen på en hund! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jaha, min förra långa kommentar gick inte att publ via nån profil och jag tryckte då på anonym och tänkte inte på att jag inte skrivit under med nåt namn. Hihi! Men iaf det är jag Mariann som har skrivit!

    SvaraRadera