16 september 2011

Nystart mitt i livet


Bloggen blir vilande emellanåt och ibland tänker jag att det är ju nu jag skriva, nu när det händer. Samtidigt så räcker det för mig ATT det händer och att jag är mitt i känslor och upplevelser. Jag skriver för min egen skull för att det är gott för själen och för att det är roligt. Jag tycker om att läsa andras bloggar och då är det ofta tankar om vardagen, vad som händer dag för dag. När jag ibland fastnar i tanken varför jag läser om andras liv så får jag allt fundera en stund, vad är det jag vill veta? Varför läser jag?
Det är väl lite samma sak som att tjuvlyssna. Och egentligen, hur intressant är det att följa en "okänd" människas vanliga vardag, alla har vi ju ungefär samma sorts upplevelser.
Sen kan jag verkligen tycka om när jag får mig lite matnyttigt till livs som när bloggandet blir filosofiskt och handlar om livsinställning.
Det är gott att vi alla kan få skriva precis vad vi vill och jag hoppas att alla som bloggar är medvetna om att andra läser och att många tycker och tänker.

De senaste dagarna sen i måndags har varit väldig annorlunda. I måndags tog mitt liv en ny vändning när jag blev opererad till en gastric bypass, en operation som gör att min magsäck förminskas och att jag kommer att förlora min övervikt mot priset av att jag alltid får tänka på att äta långsamt, tugga noga och välja nyttig mat. Ett mycket bra pris och jag betalar det gärna. Det tog mig många år att komma fram till hur jag skulle bli av med mitt största HUR i mitt liv; hur ska jag kunna gå ner i vikt? Nu vet jag och jag är tacksam och stolt över att jag tagit steget och de personer som jag har kontakt med som gjort samma sak säger att det är det bästa de gjort i sitt liv.
Det finns såå många saker som jag som överviktig fått avstå från och jag har gjort mig själv till ett offer på just den vägen. Nu är det för min hälsas skull och jag ser fram emot en mycket god andra hälft av mitt liv.

Just nu mår jag förvånansvärt bra, kroppen återhämtar sig fantastiskt och det känns mest som träningsvärk och håll där kirurgen gått hårt fram med metallinstrument och annat.
Det viktigaste just nu är att hela tiden dricka och att göra det långsamt så att jag slipper få ont i magen. Det får ta ett par veckor att komma in i det här, först flytande en vecka, sen puré och mos en vecka och sen börja med fast föda. Spännande!
Tänk bara att få möta en vinter där jag kan ha BRA vinterkläder istället för dem som enbart passar!
Och nästa sommar har jag som mål att för första gången i mitt liv få sitta på en hästrygg! Små önskningar som jag kommer att vara lycklig över att kunna genomföra.

Frågorna kommer redan om vad det här innebär för mitt fortsatta liv och det enda jag kan göra är att svara så gott jag kan och det viktigaste för mig att fortsätta leva som jag lär; önska, släpp tanken och strunta i hur.
Jag har hela livet önskat att gå ner i vikt, när jag äntligen släppte tanken hur jag skulle göra (det tog 40 år) så kunde universum visa mig hur och jag struntade verkligen i hur och alla signaler visade mig åt vilket håll jag skulle gå och jag gjorde det.

Önska, släpp tanken och strunta i hur = Lagen om attraktion = allt är möjligt = jag mår bra och tar ansvar för mig själv och mitt mående



Längtar efter min vackra Cindy och är så tacksam för alla år med henne och vet i mitt hjärtat att hon fick sluta livet här när hon skulle, tiden blev så perfekt som den skulle. Kopplet hänger på tavlan, i sovrummet, med bilder av henne. Kärlek!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad härligt att du mår så bra och tänker så positiva tankar kring det som nu väntar! Jag är övertygad om att med din inställning kommer det gå jättebra att göra de nödvändiga förändringarna som måste till för att du ska få fortsätta mås å bra, som du gör idag!

    STOR KRAM och lycka till!!

    Maggan

    SvaraRadera
  2. Tack, fina Maggan, för dina goda tankar och omtanke! Alla goda tankar ger mig kraft och gör det lättare att "flyga" :-)
    Lisa

    SvaraRadera