8 april 2013

Ge idag!

Vingarna bär oss till en annan energi
Jag har under de tre senaste veckorna nåtts av två olika dödsbud. Det ena handlar om min farbror och det andra om en god kamrat och musiker från studentkören. Att min farbror skulle gå bort var inget oväntat med tanke på hans ålder så det budet tog jag med lugn även om det förstås kändes. Det andra budet kom totalt oväntat och överraskande och när jag fick beskedet så gick det en kall kår genom hela kroppen, en energi har flyttat och jag känner det.

Det har fått mig att fundera över vilka jag bär med mig under skinnet. Min farbror och jag kände knappt varandra, vi träffades vid ett fåtal tillfällen när jag var barn och mina kusiner var det åratal sen jag pratade med. Han är mitt kött och blod och ändå så långt bort. Ingens fel, det har bara blivit så.
Ändå finns där den just den där känslan av släkt och kött och blod och mer eller mindre självklart att jag närvarar vid begravningen. Det är ju ändå min pappas bror så jag känner att jag kan stötta där.

Den andre personen lämnade oss helt plötsligt utan förvarning till någon av hans släktingar och vänner. En underbar person som spred mycket glädje, musik, skratt, kunskap, bjöd på sig själv och hans generositet var enorm. Han ställde ofta upp när jag behövde en tenor eller en bas till mina körprojekt och oavsett var jag satte honom så var han en klippa. Det känns redan som att det finns ett tomrum efter honom. Jag tänker mycket på honom och jag blir rörd i hjärtat när jag läser inlägg från alla hans vänner runtom och ingen förstår ett enda dugg. Han gick alldeles för tidigt. Jag väljer att avstå att gå på hans begravning. Jag vill alltid känna att jag vet varför jag går till en begravning och för vems skull.
Martin, kommer alltid att finnas med mig ändå.

Mina tankar går till att fundera över vem som får bo i mitt hjärta. Jag inser att det handlar om de människor som jag har en relation till, personer som delar det som jag älskar att göra, personer som delar mitt liv, som ser mig utvecklas och som jag tänker på med stort varmt hjärta.
Martin har en speciell plats i mitt hjärta och han känns närmare än min farbror även om han är släkt.
Jag har ju skrivit om tanken att blod är tjockare än vatten och jag återkommer till den frågan och drar den ett par varv till. Är alltid blod tjockare än vatten?

Genom det jag läst och hört om de här personerna som gått före oss så inser jag vikten av att vilja prata om dem i goda ordalag och jag känner att jag så skulle önska att vi säger samma saker till de som vi har i livet. Att vi i tanke, ord och handling visar hur mycket vi tycker om de som finns i vår närhet. Det är aldrig försent att säga goda saker till varandra och det är bäst att passa på för en dag är de borta och jag också.

Någon sa; Ge idag! I morgon är det bara ord kvar.

Allt är energi! Så också vi


2 kommentarer:

  1. Kristin (SKÖN)9 april 2013 kl. 21:17

    Tårarna rinner...kloka, vackra ord du skriver Lisa. Jag förstod att du skulle skriva några fina rader här. Har tittat in och väntat.
    Ja det är verkligen ett tomrum efter Martin. Ett meningslöst tomrum. Vår körrepetition idag var allt annat än sprudlande, med en massa skratt och energi som vi skön alltid brukar ha. Det var en sån där dag när man kan ta på stämningen. Det blev inte bättre av att vi repeterade ett av Martins arr inför en sjungning på lördag. Och att repetera inför en vårkonsert känns jätte konstigt och speciellt när vi stått och sjungit Mozarts Requiem när Martin redan var borta! Livet är så himla skört!
    Jag kan säga att jag fick en mycket konstig känsla i kroppen när jag igen satt och skrev mailet i söndags, ytterligare ett mail angående att en person som har koppling till SKÖN lämnat jordelivet. Först Hartvig och nu Martin. När Hartvig dött pratade jag med mina nära och kära om att SKÖN är en för ung kör för att förlora en körledare. Och så får vi beskedet om Martin.. Jag hoppas att jag aldrig mer som ordförande i SKÖN kommer att behöva skriva ett mail angående ett dödsbud ej heller ta emot ett. Nej håller med dig att det känns som att en energi har flyttat..
    Det gäller att ta vara på varje stund i livet! Visa uppskattning, göra det man mår bra av och inte skjuta saker till framtiden då kanske det är försent. (Jag saknar bland annat att vara med på dina projekt, det är en sak som jag ska ta till vara på i år om jag kan!)

    SvaraRadera
  2. Det är så fint Lisa, och så sant. Vi är viktiga, vi är viktiga för varandra, nu! Erik

    SvaraRadera